لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

ترمپ: اگر رئیس جمهور شوم بیت المقدس را پایتخت اسرائیل میشناسم


بینیامین نیتینیاهو صدراعظم اسرائیل که جهت اشتراک در اسامبله عمومی سازمان ملل در نیویارک است، روز یکشنبه با دونالد ترمپ کاندید جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد امریکا دیدار کرد.

کمپاین انتخاباتی دونالد ترمپ در یک خبرنامه گفته‎است:

"ترمپ تصدیق کرد که بیت المقدس از سه هزار سال بدینسو پایتخت همیشه گی یهودیان است و حکومت امریکا زیر رهبری ترمپ، بیت المقدس را به حیث پایتخت بالاتجزیه اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت."

اسرائیل در سال ۱۹۶۷ عیسوی در زمان جنگ اسرائیل و اعراب، بیت المقدس شرقی را تصاحب کرد، در سال ۱۹۸۰ عیسوی آن را با اسرائیل یکجا ساخت و اعلان کرد که تمام بیت المقدس پایتخت اسرائیل است.

امریکا و تعداد کثیری از اعضای ملل متحد، یکجا ساختن بیت المقدس شرقی عرب را به رسمیت نه شناخته‎اند.

کانگرس امریکا در اکتوبر سال ۱۹۹۵ عیسوی قانونی را تصویب کرد و در آن خواسته شده بود، بیت المقدس تجزیه ناشده و به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته شود. کانگرس همچنان برای انتقال سفارت امریکا از تل ابیب به بیت المقدس بودجه اختصاص داده بود.

اما پس از آن نه رئیس جمهور جمهوری خواه و نه هم دیموکرات این قانون را عملی کرد.

دفتر نیتینیاهو به ارتباط این دیدار یک ساعته اعلامیه پخش نمود اما در مورد بیت المقدس از تعهد ترمپ یاد آوري نکرده‎است.

بیت المقدس
بیت المقدس

در این اعلامیه آمده است:

"صدراعظم بینیامین نیتینیاهو با آقای ترمپ در مورد مسایل امنیت اسرائیل و تلاش‎های این کشور برای ثبات در شرق میانه صحبت کرده‎است."

اما اعلامیه ترمپ می‎گوید که نامبرده به صدراعظم اسرائیل وعده سپرده است که اگر رئیس جمهور امریکا شود، با اسرائیل از جهت ستراتیژیک و همچنان در بخش تکنالوژی و نظامی همکاری فوق العاده خواهد کرد.

ترمپ همچنان اسرائیل را در مبارزه بر ضد تروریزم همکار خوب ایالات متحد امریکا خوانده‎است.

نامبرده با صدراعظم اسرائیل همچنان در مورد فواید امنیتی دیوار ساخته شده در سواحل غربی رود اردن و از تجارب اسرائیل در این باب صحبت کرده‎است.

ترمپ ساختن دیوار بالای مرز امریکا و مکسیکو را نیز وعده مهم کمپاین انتخاباتی خود قرار داده‎است.

هیلیری کلینتون نامزد دیموکرات انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحد امریکا نیز در یک هوتل نیویارک با صدر اعظم اسرائیل دیدار کرده است.

کلینتون نیز در یک هوتل نیویارک با صدر اعظم اسرائیل دیدار کرده است.
کلینتون نیز در یک هوتل نیویارک با صدر اعظم اسرائیل دیدار کرده است.

کمپاین انتخاباتی نامبرده در یک اعلامیه گفته‎است که هیلیری کلینتون با نیتینیاهو روی منافع ستراتیژیک دو کشور صحبت کرده است و همچنان تأکید نموده است؛ در صورت رسیدن به کرسی ریاست جمهوری کمک‎های نظامی امریکا به اسرائیل که در این اواخر وعده شده است ازدیاد بیشتر خواهد یافت.

اعلامیه کلینتون نیز تذکر می‎دهد که هر دو کشور با هم مشترک کار خواهند کرد تا موافقه‎های اتومی با ایران عملی گردد.

هر دو کاندید ریاست جمهوری ایالات متحد امریکا در حالی با صدراعظم اسرائیل دیدار می‎کنند که اخیراً واشنگتن از ساختن ساحات مسکونی در کناره‎های سواحل غربی بیشتر انتقاد نموده و هشدار داده است که این کار آرزومندی ایجاد صلح با فلسطین را از بین خواهد برد.

XS
SM
MD
LG