لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۱:۲۰

فعالان مدنی: طالبان، مانند حزب اسلامی به پروسه صلح بپوندند


شماری از فعالان مدنی جوان از مخالفین مسلح می‎خواهند که همانند حزب اسلامی به پروسه صلح بپوندند.

"خواست جوانان از مخالفین مسلح برای اشتراک در پروسه صلح" عنوان نسشتی بود که امروز شماری این فعالان جامعه مدنی و جوان در کابل برگزار کردند.

عنایت ناصر رئیس شبکه هماهنگی و توانمندی جوانان در یک نشست به همین مناسبت به رادیو آزادی گفت، جنگ راه حل نیست و سرمایه جنگ باید در راه صلح مصرف شود.

در این نشست جوانان از مخالفین مسلح دولت خواستند که همانند حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به پروسه صلح بپیوندند.

ناصری: مسئله که جوانان به آن باور دارند اینست که مسئله از جبر و زور خارج شده.
ناصری: مسئله که جوانان به آن باور دارند اینست که مسئله از جبر و زور خارج شده.

عنایت ناصری رئیس شبکه هماهنگی و توانمندی جوانان در صحبت با رادیو آزادی گفت، مخالفین مسلح می‎توانند با اشتراک در پروسه صلح از راه سیاسی مشکلات خود را حل کنند، دیگر جوانان را قربانی این جنگ نکنند.

او افزود:

"همانند کشورهای دیگر به صلح، مذاکره و مفاهمه بپوندد، بجای آن امکانات و پول را که در جنگ مصرف می‎کنیم، و آن قربانیان که در جنگ می‎دهیم، آن را در راه صلح و آّبادی مصرف کنیم، و نتیجه آن این خواهد بود که افغانستان آهسته آهسته بسوی آبادی و پیشرفت حرکت کند."

این سخنان در حالی مطرح می‎شود که روز پنج شنبه گذشته حکومت افغانستان با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار توافقنامه صلح را به امضا رساند.

ایالات متحده امریکا، بریتانیا، سازمان ملل متحد و وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه ازین توافقنامه حمایت نمودند

ایالات متحده امریکا، بریتانیا، سازمان ملل متحد و وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه ازین توافقنامه حمایت نمودند.
ایالات متحده امریکا، بریتانیا، سازمان ملل متحد و وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه ازین توافقنامه حمایت نمودند.

در عین حال برخی جوانان دیگر که درنشست جوانان اشتراک کرده بودند از نهادهای مسئول خواستند تا جوانان باید در پروسه صلح دخیل باشند.

صابری اندر رئیس موقت پارلمان جوانان افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، جوانان قربانی اصلی این جنگ هستند و آن‎ها باید در پروسه صلح سهیم باشند.

وی افزود:

"آن زمان موثریت جوانان خوب به اثبات میرسد که در شورای عالی صلح به جوانان سهم داده شود چون جوانان هستند که دراین جنگ ها قربانی می‎دهند و باز هم قربانی می‎شوند، پس برای این جوانان باید در شورای عالی صلح جای داده شود و دیگر نقش جوانان باید در هیئت که فرستاده می‎شود در نظر گرفته شود."

پس از آغاز پروسه صلح در افغانستان امضا توافقنامه صلح با حزب اسلامی به رهبری حکمتیار بزرگترین دست آورد شورای عالی صلح خوانده شده‎است.

در عین حال برخی مقامات حکومتی و کارشناسان به این باور اند که رو آوردن حزب اسلامی به پروسه صلح، مخالفین دیگر را نیز تشویق می‎کند تا به این پروسه یکجا شوند.

الیاس صالح

XS
SM
MD
LG