لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۹

مشرانو جرگه: حامد کرزی باید در اظهارات اخیرش تجدید نظر کند


مشرانو جرگه افغانستان اظهارات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان را در حمایت از طالبان مسلح نگران کننده می‎داند.

مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید حامد کرزی که بیش از ده سال به حیث شخص اول مملکت، مسئولیت کشور را به عهده داشته‌است نباید سخنان را بر خلاف نظام کنونی و حمایت از مخالفان مسلح بزند.

هیئت اداری این جرگه به روز سه شنبه در اجلاس عمومی تأکید کرد که حامد کرزی باید در اظهار نظرش در مورد طالبان تجدید نظر کند.

بر اساس گزارش‎ها حامد کرزی اخیراً اظهاراتی را درخصوص حمایت از طالبان مطرح کرده و گفته‎است که آنان حق دارند تا برخی مناطق را بگیرند.

سخی: ما چنین توقع از رئیس جمهور پیشین نداشتیم.
سخی: ما چنین توقع از رئیس جمهور پیشین نداشتیم.

فرهاد سخی معاون اول این جرگه در جلسه روز سه شنبه گفت:

"راجع به اظهارات حامد کرزی من هم نگرانی خود را ابراز می‎کنم، ما چنین توقع از رئیس جمهور پیشین نداشتیم که حکومت وحدت ملی را به شکل حکومت ملک‌الطوایفی برای مردم بیان کند، باید به قانون اساسی افغانستان حرمت بگذارد و به گفته‎های خود صد فیصد تجدید نظر کند."

آقای سخی این سخنان را پس از اعتراض شماری از سناتوران در رابطه به اظهارات اخیر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در خصوص طالبان مسلح بیان کرد.

حامد کرزی اخیراً در صحبت با یکی از رسانه‎ها گفته‎است که به شدت مخالف عملیات هوایی نیروهای افغان و خارجی بوده‎است. حتی اگر به گفته او یک و یا چند ولایت بدست طالبان هم سقوط کند.

آقای کرزی گفته‌است:

"طالبان افغان هستند؟ اگر افغان هستند یک قوت افغان می‎آید یک جایی را می‎گیرد."

اما سناتوران می‎گویند این اظهارات حامد کرزی بی‌انصافی در حق سربازان است که خون‌شان را بخاطر دفاع از کشور در جنگ با طالبان مسلح ریختانده‎اند.

سناتوران: اظهارات کرزی بی انصافی در حق سربازان است.
سناتوران: اظهارات کرزی بی انصافی در حق سربازان است.

در این حال برخی از کارشناسان افغان نیز به این گفته‎های رئیس جمهور پیشین افغانستان انگشت انتقاد گرفته و می‎گویند در شرایط کنونی نباید چنین اظهارات از سوی کرزی مطرح می‎گردید.

یونس فکور یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"قطعاً این‌گونه اظهارات که از طالبان حمایت کند ضرور نیست، ما می‎خواهیم که طالبان در پروسه صلح دخیل شوند اما نه این‎که به آنان چنین اشاره شود که آن‎ها مظلوم هستند و یا به شکلی از آنان حمایت صورت گیرد."

آقای فکور می‎گوید حامد کرزی با مطرح کردن چنین اظهارات‌اش می‎خواهد حمایت طالبان و کشورهای حامی آنان را بدست بیاورد.

این انتقادها از حامد کرزی در حالی صورت می‎گیرد که سناتوران از حملات طالبان مسلح بالای برخی از ولایات ابراز نگرانی کرده و این گروه را عامل کشتار مردم افغانستان می‎دانند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG