لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۴۶

ارگ: حکومت به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌است


با آنکه حکومت وحدت ملی افغانستان از آغاز تا کنون با سؤال عدم مشروعیت و انتقادات گوناگون همراه بوده‌است اما ریاست جمهوری می‌گوید که این حکومت طی دو سال گذشته توانسته‌است تا در بخش‌های مختلف به موفقیت‌های بزرگی دست یابد.

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت وحدت ملی در این مدت توانسته در بخش سیاست خارجی، جلب کمک‌های جهانی، صلح، اقتصاد، زیر بنا و غیره بخش‌ها دستآورد های چشمگیری داشته باشد.

چخانسوری: حکومت در این مدت توانسته در بخش‌های مختلف دستآوردهای چشمگیری داشته باشد.
چخانسوری: حکومت در این مدت توانسته در بخش‌های مختلف دستآوردهای چشمگیری داشته باشد.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"در دو سال گذشته حکومت افغانستان توانست که شرکای بین‌المللی‌اش را به این قناعت برساند که تروریزم یک پدیده مشترک است و در بخش دیگر اگر توجه کنید در سیاست خارجی اجماع منطقه‌یی و بین‌المللی ایجاد شد. افغانستان در منطقه و جهان از پنج حلقه سیاسی که رئیس جمهور روی آن تأکید کرده و بنای آن منافع ملی است دستآورد های داشته‌است در عین حال حکومت طی دو سال گذشته توانسته است برخی پروژه‌های ملی و منطقوی را تکمیل یا روی آن کار را آغاز کند."

در دو سال گذشته حضور رهبران حکومت وحدت ملی در چندین نشست بین‌المللی مانند نشست‌های شانگ‌های و سارک، نشست سران ناتو در وارسا، نشست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد و برگزاری نشست‌های اقتصادی ریکا شش و سام نشان دهنده مثال‌های عمده از سیاست‌های خارجی این حکومت است.

رهبران حکومت طی دو سال سفرهای متعددی استوار بر محور امنیت و اقتصاد به کشورهای امریکا، اتحادیه اروپا، ترکمنستان، بریتانیا، قزاقستان، تاجکستان، مصر، چین، ایران، هند و غیره کشورها داشته‌اند.

رهبران حکومت وحدت ملی همواره گفته‌اند که آنان توانسته‌اند تا پاکستان را به حیث حامی و لانه امن تروریزم به جهانیان معرفی کنند.

در این حال احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی افغان با آنکه برخی مشکلات در حکومت وحدت ملی را می‌پذیرد اما می‌افزاید این حکومت برای اولین بار توانسته‌است تا پاکستان را از نگاه سیاسی و اقتصادی به انزوای ملی و بین‌المللی بکشاند.

سعیدی: حکومت برای اولین بار توانسته‌است تا پاکستان را از نگاه سیاسی و اقتصادی به انزوای ملی و بین‌المللی بکشاند.
سعیدی: حکومت برای اولین بار توانسته‌است تا پاکستان را از نگاه سیاسی و اقتصادی به انزوای ملی و بین‌المللی بکشاند.

آقای سعیدی می‌گوید:

"باور من اینست که طی دو سال که از عمر حکومت وحدت ملی می‌گذرد نمی‌گویم گام‌های که برداشته شده کفایت می‌کند ولی گام‌های مؤثری هم در راه بود شما می‌دانید که پاکستان در منطقه جزئی از مشکل است و هیچ حکومتی نتوانست که پاکستان را به انزوای ملی و بین‌المللی از نگاه سیاسی مواجه سازد بارها صدا می‌کردیم که پاکستان مداخله‌گر است اما کسی نمی‌شنید با سیاست‌های که در این اواخر دولت افغانستان به کار برده‌است پاکستان آهسته آهسته به سوی انزوا می‌رود."

امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار و تلاش‌های ملی و منطقوی در زمینۀ صلح با طالبان مسلح از دستآورد های حکومت در زمینه امنیت خوانده می‌شود.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که در بخش نظامی نیز پیشرفت‌های را داشته‌اند و درآمدن نیروهای امنیتی افغان از حالت دفاعی به حالت تعرضی را یکی از مثال‌های این پیشرفت‌ها می‌خواند.

پروژه تاپی، کاسا یک‌هزار، بندر چابهار، بند سلما، راه لاجورد، ایجاد خط آهن و عضویت افغانستان در سازمان جهانی تجارت از جمله پروژه‌های بزرگ اقتصادی شمرده می‌شوند که در نتیجه تلاش‌های حکومت وحدت ملی عملی و یا هم آغاز به کار کرده‌است.

محمد هاشم یکی از اعضای کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت وحدت ملی در زمینه تعهد که در خصوص رشد اقتصاد و زیربناها با مردم کرده‌بود توانسته تا حدی کارهای عملی نیز انجام دهد.

هاشم: حکومت در زمینه تعهد که در خصوص رشد اقتصاد و زیربناها با مردم کرده بود توانسته تا حدی کارهای عملی نیز انجام دهد.
هاشم: حکومت در زمینه تعهد که در خصوص رشد اقتصاد و زیربناها با مردم کرده بود توانسته تا حدی کارهای عملی نیز انجام دهد.

آقای هاشم می‌گوید:

"حکومت وحدت ملی از آغاز وعده‌های که به مردم داده‌بود به خصوص در بخش زیربنای اقتصادی و تولید با وجود که مشکلات وجود داشت با آن هم حکومت وحدت ملی توانست که در برخی از کنفرانس‌ها در سطح منطقه و جهان به جلب توجه دونر ها و کشور ها پرداخته و یک تعداد پروژه‌های منطقوی و زیربنایی را آغاز کند."

بر اساس گفته‌های سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، حکومت وحدت ملی در خصوص خودکفایی افغانستان در زمینه تولید انرژی و رشد زراعت نیز اقدام انجام داده‌است.

در عین حال گسترش حضور زنان در حکومتداری نیز یکی از کارکردهای بی‌سابقۀ حکومت وحدت ملی عنوان می‌شود که برخی فعالان حقوق زن آن را تائید می‌کنند.

هم‌اکنون چهار زن به حیث وزیر، نُه زن به حیث معین، چهار زن به حیث سفیر و حدود صد زن در شورای ملی و نزدیک به سه صد زن در شوراهای ولایتی مصروف کار اند.

اما با این همه کارشناسان افغان افزایش نا امنی‌ها، اختلافات درونی، برگزار نشدن لویه جرگه، افزایش بی‌کاری و مهاجرت، فساد و فرار سرمایه را از عمده‌ترین مشکلات زمان حکومت وحدت ملی عنوان می‌کنند.

آنان می‌افزایند که اگر اختلافات میان دو رهبر وجود نمی‌داشت حکومت وحدت ملی می‌توانست در تمامی بخش مشکلات را تا حدی از میان بردارد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG