لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۳۴

واکنش هر دو گروه طالبان در مورد صلح بین حکومت افغانستان و حکمتیار


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

طالبان مسلح در یک مقاله، انگیزۀ حکمتیار را برای رسیدن به توافقنامه صلح با حکومت افغانستان پس از پانزده سال مورد سؤال قرار داده‌اند.

در این مقاله که به روز دوشنبه در صفحه انترنتی طالبان به نام "صدای جهاد" نشر شده آمده است که "او با ترک جهاد نه تنها با غضب خداوند رو برو خواهد شد بلکه وی یک جنایت بزرگ را نیز مرتکب شده‌است."

این مقاله تحت عنوان "مفهوم صلح در اسلام" به زبان پشتو نشر شده‌است و در آن این ادعا های طالبان که حکومت فعلی افغانستان دست نشانده امریکا می‌باشد تکرار شده‌است و از حکمتیار بدون آنکه از او نام برده شود به شدت انتقاد شده‌است.

در مقاله گفته شده‌است که او با این توافق صلح از حکومت افغانستان حمایت می‌کند.

حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار پنجشنبه گذشته مسوده توافقنامه صلح را با حکومت افغانستان در کابل امضا کرد.

حزب اسلامی توافق‌نامه صلح را با حکومت افغانستان امضا کرد.
حزب اسلامی توافق‌نامه صلح را با حکومت افغانستان امضا کرد.

انتظار می‌رود که توافق‌نامه نهایی از سوی گلبدین حکمتیار و رئیس جمهور اشرف غنی بزودی امضا شود.

بر مبنای این توافق‌نامه، به رهبر حزب اسلامی مصونیت قضایی داده می‌شود و حکومت افغانستان زندانیان این حزب را آزاد و در راستای رفع تحریم‌های بین‌المللی بر گلبدین حکمتیار کار خواهد کرد.

واشنگتن در سال ۲۰۰۳ میلادی حکمتیار را به عنوان یک تروریست جهانی اعلان کرد.

در مقاله همچنان این سؤال مطرح شده‌است که صلح با امریکا اکنون چرا به یک انتخاب مشروع مبدل شده در حالیکه ۱۵ سال پیش پذیرفتنی نبود.

این واکنش طالبان یک عقب گرد به این امیدواری کابل به حساب می‌آید که توافق با حزب اسلامی زمینه را در آینده برای توافق با طالبان فراهم خواهد کرد.

طالبان از سال ۲۰۰۸ میلادی به این‌سو در بحث های غیر رسمی با کابل دخیل بوده و یک دفتر تماس را در سال ۲۰۱۳ در قطر باز کردند.

این گروه صرف یکبار در گفتگوهای مستقیم با حکومت افغانستان در ماه جولای سال ۲۰۱۵ در پاکستان اشتراک کرد.

در همین حال گروه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول در یک اعلامیه نوشته‌است که حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار با دولت افغانستان در روشنایی برخی شرایط به توافق رسیده‌است که خروج نیروهای بین‌المللی از این کشور و یا تعیین جدول زمانی در این مورد شرط عمده می‌باشد.

این را صفحه انترنتی شهادت مربوط به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار گزارش داده و در ادامه به نقل از این گروه انشعابی طالبان می‌نویسد:

"اینکه حزب اسلامی چرا و چگونه آماده مصالحه گردید ارتباط به این حزب می‌گیرد."

به نقل از این گروهِ طالبان همچنان گفته شده‌است:

"یک چیزیکه برای این گروه ستودنی می‌باشد تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای خارجی است و این هدف مشترک آن‌هاست."

ملا منصور در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.
ملا منصور در حمله طیاره بی پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد.

پس از نشر خبر مرگ ملا عمر رهبر پیشین طالبان در ماه جولای پارسال، اختلافات بر سر رهبری جدید طالبان بروز کرد و یک تعداد از طالبان با تعیین ملا اختر محمد منصور به حیث جانشین ملا عمر مخالفت کرده و گروه دیگری را به رهبری ملا رسول ایجاد کردند.

اختر محمد منصور در ماه می امسال میلادی در حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در بلوچستان پاکستان کشته شد و سپس رهبری طالبان را ملا هبت‌الله به عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG