لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

تبصرۀ روزنامه های جهان در مورد وضعیت امنیتی افغانستان


دیپلومات

مجله دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی دارد در مورد اینکه قوماندان قوای امریکا در افغانستان می‌گوید، با وجود موفقیت‌های نظامی در افغانستان مشکلات هنوز هم در این کشور زیاد است.

مجله از قول جنرال جان نیکولسن نوشته است که می‌گوید دلیل اساسی افزایش تلفات در بین قوای نظامی افغانستان یکی موضوع پوسته ها و دیگر نبود رهبری درست در اردو می‌باشد.

مجله از قول جنرال نیکولسن می‌نویسد که گفته است نیروهای نظامی افغان در عملیات بنام شفق دستآوردهای خوبی داشته و نگذاشتند که در تابستان سال جاری که موسوم جنگ بود طالبان پیشرفت کنند و یا کدام محل مهم را تصرف نمایند.

اما به گفته او افزایش تلفات نیرو های افغان یک منبع نگرانی می‌باشد.

به گفته او اگر مشکل پوسته های امنیتی از بین برده شود، شاید تلفات کمتر گردد، زیرا در یک پوسته بین سی تا چهل و یا پنجاه سرباز جابجا می‌شوند و یک قوه مخالف مسلح کمی بیشتر از این می‌تواند تلفات سنگین بر آنها وارد نماید.

به گفته او به هر اندازه که پوسته های پراکنده امنیتی با تعداد کمی از سربازان وجود داشته باشند به همان اندازه امکانات تلفات در حملات بالای آنها هم بیشتر می‌شود.

مجله دیپلومات از قول جنرال امریکا همچنان می‌افزاید که گفته است بعضی وقت‌ها مقامات افغان هم در مورد عقب نشینی عساکر محاصره شده مبالغه کرده و چنین نشان می‌دهند که گویا سربازان از صحنه جنگ فرار کرده و دست به خیانت ملی زده اند.

مجله در این مورد چندین مثال آورده است که والیان بر عساکر که برای نجات خود تلاش کرده اند مهر خیانت ملی زده‌اند.

واشنگتن فری بیکن

نشریه واشنگتن فری بیکن در شماره اخیر خود به موضوع ناپدید شدن سربازان افغان که برای تعلیم به امریکا رفته اند توجه نموده و نوشته است که در اواخر چندین محصل نظامی افغان از قرارگاه های خود در امریکا فرار کرده‌اند.

به نوشته نشریه در یک زمانی که حملات تروریستی در امریکا زیاد شده فرار سربازان افغان که در رشته نظامی تعلیم هم گرفته اند نگرانی را زیاد کرده‌است که مبادا این افراد هم برای انجام فعالیت‌های خشونت بار دست بکار شوند.

نشریه از قول یک مقام نظامی امریکا نوشته است که می‌گوید در ماه سپتمبر هفت محصل افغان که به اساس برنامه های تعلیم نظامی بین المللی به امریکا آمده‌اند، بدون اجازه و یا سند رخصتی از قرار گاه فرار کرده‌اند.

به نوشته نشریه هم اکنون یک گروه خاص که نماینده‌گان چندین اداره امنیتی امریکا در آن دخیل اند موضوع گم شدن سربازان افغان را بررسی نموده و در جستجوی پیدا کردن آنها هستند.

XS
SM
MD
LG