لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۳

وزارت دفاع روی جلوگیری فرار محصلین نظامی افغان در خارج کار می‌کند


وزارت دفاع افغانستان یکجا با کشورهای که محصلان نظامی افغان را برای آموزش می‌پذیرند، کار می‌کند تا جلو فرار و ناپدید شدن آن‌ها را بگیرند.

مقامات این وزارت می‌گویند، آن‌ها در مورد ناپدید شدن محصلان نظامی افغان که به کشورهای اروپایی و امریکا جهت تحصیلات نظامی اعزام می‌شوند، پالیسی مشخص دارند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت، این وزارت با در نظر داشت شیوه‌های استخدام، آنانی را که این محصلان را ضمانت می‌کنند، مورد تحقیق قرار می‌دهد.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

جنرال رادمنش افزود:

"این محصلان بر اساس ضمانت اعزام می‌گردند و کسانی که ضمانت می‌کنند پاسخگو هستند. اما وزارت دفاع افغانستان پالیسی مشخصی هم در این ارتباط دارد تا اینکه راه حل را یکجا با آن کشورها برای جلوگیری از فرار آن‌ها پیدا کند."

قبل از این نشریۀ واشنگتن فری بیکن در شماره اخیر خود در باره ناپدید شدن سربازان افغان که برای تعلیم به امریکا رفته‌اند، گزارش داد که در این اواخر چندین محصل نظامی افغان از قرارگاه‌های خود در امریکا فرار کرده‌اند.

به نوشته نشریه در یک زمانی که حملات تروریستی در امریکا زیاد شده فرار سربازان افغان که در رشته نظامی تعلیم هم گرفته‌اند نگرانی را زیاد کرده‌است که مبادا این افراد هم برای انجام فعالیت‌های خشونت‌بار دست بکار شوند.

نشریه از قول یک مقام نظامی امریکا نوشته‌است که می‌گوید در ماه سپتمبر هفت محصل افغان که بر اساس برنامه‌های تعلیم نظامی بین‌المللی به امریکا آمده‌اند، بدون اجازه و یا سند رخصتی از قرارگاه فرار کرده‌اند.

اما جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان که امروز چهارشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد، در مورد تعداد محصلان ناپدید شده گفت، شماری از محصلان با بهبود امنیت دوباره به افغانستان برگشته‌اند.

وی افزود:

"تعدادی از این محصلان وقتی که دیدن وضعیت در اینجا به وجود آمده که به طرف خوبی به پیش می‌رود، بعضی بر می‌گردند. ولی در هر دوره یکی دو نفر ناپدید می‌شود."

جنرال رادمنش اضافه کرد که وزارت دفاع افغانستان پس از این آنانی را به بورسیه‌های نظامی معرفی می‌کند که به دست آورد‌های حکومت افغانستان معتقد باشند.

XS
SM
MD
LG