لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۶

عبدالله: ادارات دولتی باید به اسرع وقت به مردم معلومات دهند


رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که ادارات حکومتی مکلف اند تا طبق قانون دسترسی به اطلاعات به مردم معلومات دهند.

رئیس اجرائیه افغانستان می‌گوید که در نشست شورای وزیران به ادارات حکومتی توصیه شده‌است تا در مورد کارکرد هایشان به اسرع وقت به مردم معلومات ارائه نمایند.

عبدالله عبدالله روز چهارشنبه در نشست تجلیل از روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات گفت که بدون رعایت حق دسترسی به معلومات، حکومت نمی‌تواند دستآوردی داشته باشد.

عبدالله: ادارات از کارکرد های‌شان به اسرع وقت معلومات دهند
عبدالله: ادارات از کارکرد های‌شان به اسرع وقت معلومات دهند

آقای عبدالله می‌گوید:

"ما مسئولیت داریم، در جلسه شورای وزیران به ادارات دستور واضح داده شده تا در زمینه همکار باشند در مقابله با تمامی چالش‌ها و در وظایف که به حیث حکومت داریم بدون مراعات حق آزادی بیان و دسترسی به معلومات، ما نمی‌توانیم صاحب دستآورد باشیم."

قانون حق دسترسی به اطلاعات در سال ۱۳۹۳ شمسی تصویب شد و برای عملی شدن آن نزدیک به یک سال قبل کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات نیز ایجاد گردید.

اکرام‌الدین افضلی رئیس این کمیسیون می‌گوید که حکومت مکلف است تا در مورد کارکرد و چگونگی به مصرف رسانیدن پول به مردم حساب و معلومات دهد.

اکرام‌الدین افضلی رئیس کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات
اکرام‌الدین افضلی رئیس کمیسیون حق دسترسی به اطلاعات

آقای افضلی می‌افزاید:

"مردم حق دارند تا در رابطه به تصامیم که مرتبط به زنده‌گی آن‌ها است بدانند و در مورد کارکرد حکومت بشمول چگونگی مصرف پول خود از حکومت حساب بخواهند، حکومت مسئولیت دارد تا در زمینۀ دسترسی به اطلاعات به شهروندان کارهای عملی را روی دست گیرد."

آقای افضلی از ادارات بین‌المللی نیز خواست تا در مورد فعالیت‌های شان به مردم افغانستان معلومات دهند.

از روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات در افغانستان در حالی تجلیل می‌شود که شورای ژورنالیستان این کشور شکایت دارد که برخی از ادارات حکومتی معلومات را به اسرع وقت با رسانه‌ها در میان نمی‌گذارند.

از سوی هم تادامچی یاماموتو نمایندۀ خاص سر منشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان در مورد عدم آگاهی مردم از قانون دسترسی به اطلاعات ابراز نگرانی کرده گفت که اکثر ادارات حکومتی در این کشور در مورد قانون حق دسترسی به قانون اطلاعات آگاهی ندارند.

تادامچی یاماموتو نماینده خاص سر منشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان
تادامچی یاماموتو نماینده خاص سر منشی سازمان ملل‌متحد در افغانستان

آقای یاماموتو می‌گوید:

"بسیاری از نهاد های دولتی و مردم در مورد این قانون آگاهی ندارند که چطور حقوق‌شان حفظ شود برخی‌ها حتی کاپی قانون را نیز بدست نیاورده‌اند."

کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات می‌گوید که در زمینه، برنامه‌های آگاهی دهی آغاز شده و هم‌اکنون در ده ولایت افغانستان ادامه دارد.

فرانس مایکل ملیبن سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان می‌گوید که حق دسترسی به اطلاعات، ادارات حکومتی را تقویت بخشیده، با روند صلح کمک کرده و باور مردم را در برابر حکومت افزایش می‌دهد.

۲۸ سپتمبر از سوی یونسکو یا سازمان فرهنگی ملل‌متحد در سال ۲۰۱۵ میلادی به عنوان روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات نامگذاری شد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG