لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۵۶

یک مقام امریکایی: درخواست رفع تحریم‌ها بر حزب اسلامی بررسی میشود


یک مقام امریکایی می‌گوید، به دنبال امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، ایالات متحده درخواست حکومت افغانستان را در مورد برداشتن تحریم‌ها بر این حزب جدی می‌گیرد.

با امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی، ایالات متحده، سازمان ملل متحد و شماری از کشورهای هم پیمان امریکا از آن استقبال کردند.

اما پرسش اصلی در مورد برداشتن نام‌های رهبر و اعضای حزب اسلامی از لست سیاه شورای امنیت سازمان ملل متحد و ایالات متحده امریکا مطرح شد.

اکنون امریکا می‌گوید، این موضوع را بررسی می‌کند و هر خواست حکومت افغانستان را در همین مورد جدی می‌گیرد.

یک مقام امریکایی که می‌خواهد نامش گرفته نشود به خبرگزاری رویترز گفته است، اگر شورای امنیت تصور می‌کند که تحریم‌ها بالای افراد به نفع صلح و ثبات افغانستان نیست، امریکا هم نیاز دارد که چنین اقدام‌ها را دوباره بررسی کند.

حزب اسلامی گلبدین حکمتیار پانزده سال پیش از سوی امریکا در فهرست تروریستان بین‌المللی شامل شد.

گلبدین حکمتیار حین امضای توافق‌نامۀ صلح
گلبدین حکمتیار حین امضای توافق‌نامۀ صلح

در یکی از ماده‌های توافق‌نامه صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان آمده‌است که باید نام‌های رهبری و اعضای حزب اسلامی از لست سیاه امریکا و شورای امنیت برداشته شود.

هفته گذشته سفارت‌های امریکا و بریتانیا در کابل و دفتر یونما در افغانستان از امضای توافق‌نامه صلح با حزب اسلامی استقبال کردند.

اما در نیویارک، یک سخنگوی بن کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد گفت که تمامی ۱۵ عضو شورای امنیت باید دور یک میز نشسته و در باره برداشتن تحریم‌ها بر حزب اسلامی تصمیم بگیرند.

به دنبال امضای توافق‌نامه، شورای عالی صلح افغانستان می‎گوید، برای رفع تحریم‌ها بر حزب اسلامی حکمتیار و تطبیق توافق‌نامه صلح با این حزب، فردا "شنبه" یک کمیسیون بکار آغاز خواهد کرد.

مولوي عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح به رادیو آزادی گفت، رفع محدویت‌‎های بین‌المللی بالای حکمتیار و برخی یارانش و همچنان آمادگی برای بازگشت رهبر حزب اسلامی، از کارهای اصلی این کمیسیون است.

مولوي عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح
مولوي عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح

وی افزود:
"دولت اسلامی افغانستان تعهد کرده‎‌است تا به برخی کشورهای ‎که رهبران حزب اسلامی را در لست سیاه شامل کرده‎اند، پیشنهاد کند تا آنها را از لست سیاه خارج کنند. روز شنبه یک کمیسیون اجرایی نیز ساخته می‎شود تا از تطبیق مواد موافقتنامه نظارت کند."

رئیس جمهور اشرف غنی و گلبدین حکمتیار روز پنجشنبه در یک کنفرانس ویدیویی توافق‌نامه صلح را امضا کردند.

برخی از گروه‌های مدافع حقوق بشر از این توافق‌نامه و دادن مصونیت قضایی به حزب اسلامی گلبدین حکمتیار انتقاد کرده اند.

پتریشیا گوسمن یک محقق در دیده بان حقوق بشر می‌گوید، بازگشت حکمتیار فرهنگ معافیت از مجازات در افغانستان را تقویت می‌کند.

او همچنان گفته است، امضای توافق‌نامه با حکمتیار، اهانت به کسانی است که در گذشته از سوی حزب اسلامی در افغانستان قربانی شده‌اند و یا هم آسیب دیده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG