لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۹

ارگ: حکومت متعهد است از هر سنت کمک جامعه جهانی حساب دهد


حکومت افغانستان می‎گوید، متعهد است تا از هر سنت و دالر کمک جامعه جهانی به این کشور حساب دهد.

دواخان مینه پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان این را در حالی به رادیو آزادی گفت که ادامه کمک‎های جامعه جهانی با افغانستان، با آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری مشروط شده‌است.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان روز گذشته گفت، کمک‎ها برای افغانستان در چک سفید داده نمی‌شود، بلکه به پیشرفت‎های حکومت افغانستان در آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری بستگی خواهد داشت.

ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان
ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان

ریچارد اولسن طی سخنرانی در پوهنتون هاپکنز در واشنگتن گفت، انتظار می‌رود در نشست هفته آینده در بروکسل، کمک سه میلیارد دالری سالانه با افغانستان تا سال ۲۰۲۰ میلادی تعهد شود.

به گفته آقای اولسن، ادارۀ ایالات متحده و کانگرس کشورش می ‌خواهند تا کمک‌‌های امریکا با افغانستان را در وضعیت فعلی و یا نزدیک به آن حفظ کند اما این کمک‌ها به اصلاحات و مبارزه با فساد در آن کشور وابسته است.

دواخان مینه پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز جمعه در صحبت به رادیو آزادی در این مورد گفت، حکومت افغانستان آمادۀ جوابگویی برای هر سنت و دالر مصرف شده کشورهای کمک کننده‌است.

دواخان مینه پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
دواخان مینه پال یکی از معاونان سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی در مورد گفت:

"حکومت افغانستان متعهد است تا هر سنت و دالری را که کشور های کمک کننده در افغانستان به مصرف رسانده است، حساب دهد. اقدامات حکومت وحدت ملی در مورد مبارزه با فساد که در آن ایجاد شورای عالی مبارزه با فساد و مرکز عدلی و قضایی مبارزه با فساد اداری شامل اند، بیانگر آنست که حکومت در مبارزه با این پدیده جدی است."

بروکسل پایتخت بلجیم هفته آینده به روزهای سه شنبه و چهارشنبه میزبان یک اجلاس مهم برای جلب همکاری‌های جامعه جهانی برای افغانستان خواهد بود.

انتظار می‌رود که در این اجلاس هفتاد کشور و سی سازمان بین‌المللی شرکت کنند.

ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است که انتظار می‌رود حکومت افغانستان با اعلام برنامه‌های قانع کنندۀ میان مدت، حمایت کشور های کمک کننده را جلب کند.

نمایند خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در ادامه افزوده است که جان کری وزیر خارجه امریکا آماده خواهد بود تا نیت امریکا را برای حفظ نقش رهبری قوی در درون ائتلاف گستردۀ متحدان و شرکای که در افغانستان حضور دارند، نشان دهد.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان در حالی تعهدات جدید جامعه جهانی برای افغانستان را مشروط به اصلاحات و مبارزه با فساد می‌خواند که ماه گذشته برخی از سناتوران امریکایی به اداره بارک اوباما در مورد فساد در افغانستان هشدار دادند.

به گفته سناتوران امریکایی، عدم رسیدگی به فساد می‌تواند باعث تجدید نظر آنها در مورد میلیاردها دلاری که امریکا سالانه در افغانستان به مصرف می‌رساند، شود.

ایالات متحده امریکا سالانه پنج میلیارد دالر با افغانستان کمک می‎کند که چهار میلیارد آن در بخش کمک‎های نظامی و یک میلیارد دیگر غیر نظامی است.

ریچارد اولسن می‌گوید، هدف از کمک با نیروهای افغان، تقویت این نیروها در مبارزه با طالبان مسلح است.

به گفته نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان، امیدوار است که حکومت آینده امریکا که قرار است بر اساس انتخابات هشتم نومبر به میان آید نیز روی ادامه تعهدات‌اش با افغانستان باقی بماند.

ادارۀ سر مفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار در گزارش خود که بتاریخ چهاردهم سپتمبر نشر شد گفت، امریکا میلیاردها دالر به گسترش فساد اداری در افغانستان کمک کرده‌‌است.

جامعه جهانی همواره از حکومت افغانستان خواهان مبارزه با فساد اداری شده‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید، گام‌های جدی را در این راستا برداشته و در مبارزه با فساد جدی است.

XS
SM
MD
LG