لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۰

جدایی طلبان بلوچ به حملات علیه پروژه‌‎های چینایی ادامه می‌دهند


رهبر یک گروه مسلح در بلوچستان پاکستان هشدار داده که به حملات علیه پروژه‌های اقتصادی در این ایالت که به کمک مالی چین آغاز شده، ادامه می‌دهد.

الله نظر بلوچ که جبهه آزادی بلوچستان را رهبری می‌کند، گفته است: "هدف این پروژه‌ها، خشکاندن منابع طبیعی بلوچستان و منزوی ساختن بلوچ هاست."

بر اساس گزارش‌ها، چین در دهلیز اقتصادی بلوچستان حدود ۴۶ میلیارد دالر سرمایه گزاری می‌کند.

این پروژه بزرگ، سرک، ریل و پایپ لاین‎های انرژی را از ولایت شین جیانگ چین با بلوچستان و سپس بندر گوادر وصل می‌کند.

اکثر سرک‌های این پروژه که از مناطق نا آرام پاکستان می‌گذرد، از سوی یک شرکت مرتبط با اردوی آن کشور ساخته می‌شود.

جاده‌ها در مناطقی ساخته خواهند شد که از سال‌ها به اینسو، شاهد کشته شدن هزاران سرباز، بلوچ‌های جدایی طلب ضد حکومت پاکستان و غیرنظامیان بوده اند.

شرکت ساختمانی پاکستانی که با اردوی این کشور مرتبط است، می‌گوید که در دو سال گذشته، در حملات بلوچ‌های جدایی طلب، ۴۴ کارمند همین شرکت کشته و حدود صد تن دیگر هم زخمی شده‌اند.

توجه چین در این سرمایه گذاری اش به بلوچستان که ذخایر بزرگ طلا، مس و سایر منابع طبیعی را دارد، جلب شده‌است.

حکومت پاکستان از چند دهه به اینسو، گاز طبیعی را از ایالت بلوچستان استخراج می‌کند.

الله نظر رهبر جدایی طلبان بلوچ ها می‌گوید، دهلیز اقتصادی یک طرح استعماری چین است بناءً به گفته وی، افرادش بر شاهراه‌ها و کارمندان امنیتی و ساختمانی این پروژه حمله خواهند کرد.

تخمین می‌شود شمار اقلیت بلوچ‌ها در پاکستان به ده میلیون تن برسد که از جمعیت ۲۰۰ میلیونی آن کشور، بخش کوچکی را تشکیل می‌دهد.

جدایی طلبان بلوچ هراس دارند که بیشتر نفوذ در امور بندر گوادر از پنجابی‌ها که بزرگترین ملیت پاکستان به حساب میآیند، بوده‌است.

پاکستان برای اینکه نگرانی چین را از ناحیه امنیت کاهش داده باشد، حدود ۱۵ هزار سرباز را در پروژه دهلیز اقتصادی گماشته است.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه گفت: "پیکنگ به این باور است که پاکستان جلو تهدید های موجود در پروژه دهلیز اقتصادی را خواهد گرفت و از مصونیت کارمندان چینایی پروژه‌ها و شرکت‌های ساختمانی در آن کشور اطمینان می‌دهد."

XS
SM
MD
LG