لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۹

سرخط: مثلث روسیه، پاکستان و طالبان در منطقه شکل گرفته است


شماری از روزنامه های چاپ امروز کابل بیشتر مطالب شان را به امضای توافقنامه صلح میان حکومت و حزب اسلامی و حذف نام گلبدین حکمتیار از لست سیاه سازمان ملل و روابط روسیه با طالبان اختصاص داده‌اند.

سرنوشت

روزنامه سرنوشت در مطلبی نوشته که سازمان ملل متحد، امریکا و کشورهای دوست با افغانستان از امضای توافقنامه صلح با حزب اسلامی استقبال کرده‌اند.

اما به باور نویسنده بحث عمده اینست که بیرون شدن نام رهبر حزب اسلامی و متحدان اش از لست سیاه، مطرح شده‌است.

در ادامه آمده که اکنون امریکا می‌گوید که در این مورد بررسی هایش را انجام داده و خواست های حکومت افغانستان در پیوند به این مسئله را جدی خواهد گرفت.

در این مطلب آمده که یک مقام امریکایی که نخواسته نام اش گرفته شود به آژانس خبری رویترز گفته است که اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد فکر می‌کند که ادامه وضع تحریم ها بر چنین افراد می‌تواند بر ثبات در افغانستان تأثیر منفی داشته باشد، پس امریکا هم نیاز دارد تا در این مورد دوباره فکر کند.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد در این رابطه در سرمقاله اش نوشته که مقام های امریکایی تلاش هایی را آغاز کرده‌اند تا نام گلبدین حکمتیار را از لست سیاه حذف کنند؛ زیرا به گفته نویسنده یکی از شرایط امضای توافقنامه صلح همین است که حکومت افغانستان تحریم های وضع شده جهانی بر حزب اسلامی را رفع بسازد.

در مطلب آمده که در عوض باید اعضای حزب اسلامی تعهد صلح را ثابت نگهداشته و تلاش های شان را در این راستا بیشتر بسازند.

سرخط

روزنامه سرخط در یک مطلبی در صفحه نخست اش نوشته که بتازه‌گی مثلث روسیه، پاکستان و طالبان در منطقه شکل گرفته است.

در ادامه آمده که اداره استخبارات پاکستان به وسیله مولانا فضل الرحمن زمینه نشست اعضای شورای کویته و شبکه حقانی را با روس ها در اسلام آباد فراهم ساخته است.

در مطلب آمده که شبکه حقانی پذیرفته است تا برای تأمین منافع روسیه بجنگد و قرار شده تا در آینده نزدیک یک هیئت از مقام های بلند رتبه طالبان مسلح با لست از خواسته ها برای سلاح های سنگین به مسکو سفر کند.

در این مطلب بدون اینکه از منبع نامی برده شود آمده که یافته های روزنامه سرخط نشان می‌دهند که روسیه فیصله کرده تا در عوض سلاح های سنگین، طیاره های جنگی و سایر تجهیزات را به پاکستان کمک کرده و افرادی را در وزیرستان و بلوچستان سرکوب خواهد کرد که به منافع پنجاب تهدید پنداشته می‌شوند.

XS
SM
MD
LG