لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۶

یک پالیسی برای رشد خدمات مخابراتی در افغانستان ایجاد شد


وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می‌گوید یک پالیسی جدید را به نام "دسترسی باز" بخاطر سرعت بیشتر خدمات انترنتی و مخابراتی و همچنان از بین بردن انحصار در خدمات، ایجاد کرده‌است.

به گفته مقامات این وزارت، بخاطر گسترش خدمات انترنتی در کشور لازم است تا سکتور خصوصی در بخش شبکه فایبر نوری سرمایه گذاری کند.

سید احمد شاه سادات معین تخنیکی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، آنها به هدف گسترش خدمات انترنتی و مخابراتی در کشور این پالیسی را ایجاد کرده‌اند تا از این طریق تمام مردم به خدمات تلیفون و انترنت دسترسی پیدا کنند.

سید احمد شاه سادات معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان
سید احمد شاه سادات معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان

وی افزود:

" ما این پالیسی را بخاطر رشد خدمات مخابراتی در افغانستان ایجاد کردیم با این پالیسی بسیاری شرکت‌ها نیتورک می‌داشته باشند، از طریق خدمات انترنتی افغانستان، انتقال دیتا از طریق ستلایت و مایکر ویف امکان ندارد به دلیل اینکه کیفیت آن پایین و قیمت آن زیاد است، اما از این طریق تقریباً ۲۰ میلیون تن که در افغانستان تلیفون دارند به انترنت هم دسترسی پیدا می‌کنند."

آقای سادات می‌گوید، تعرفه‌های بلند، پایین بودن کیفیت، عدم دسترسی مردم به خدمات انترنتی سبب شد تا این وزارت "پالیسی دسترسی باز " را ایجاد نماید و زمینه سرمایه گذاری را برای سکتور خصوصی فراهم کند.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، هم اکنون ۵ شرکت دولتی و خصوصی مخابراتی در افغانستان فعالیت می‌نماید.

از سوی هم مسئولان اتاق تجارت و صنایع این اقدام وزارت مخابرات را یک گام نیک دانسته روی عملی شدن آن تأکید می‌کنند.

عتیق الله نصرت رئیس عامل این اتاق در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"پیش از اینکه این پالیسی که امروز معرفی شد خدمات مخابراتی ما خصوصاً فایبر نوری در انحصار دولت بود ما خواستار تسوید یک پالیسی باز بودیم از امروز قابل اجرا می‌باشد این پالیسی انحصار را از بین می‌برد این رقابت سالم را بوجود می‌آورد در نتیجه این رقابت سالم قیمت‌ها پایین و خدمات بلند می‌رود."

از سوی هم معین تخنیکی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می‌گوید، پس از این میان سکتور دولتی و خصوصی هماهنگی لازم به میان می‌آید و آنها مشترکاً روی بهتر شدن خدمات انترنتی کار می‌کنند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG