لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

وزیری: حملۀ هوایی ولسوالی اچین از سوی یک هیئت بررسی می‌شود


دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وزارت دفاع افغانستان می‎گوید که در مورد حمله هوایی نیروهای خارجی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار تحقیق می‌کند.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که هیئتی به هدف بررسی این موضوع تعیین شده و نتایج آن بزودی با مردم شریک ساخته خواهد شد.

وی گفت:

"در ننگرهار جایکه عملیات شده بود به اساس گزارش‌های استخباراتی و کشفی محل داعش بود اما متأسفانه گفته می‌شود که در آنجا در کنار داعش افراد ملکی هم کشته شده‌اند در این مورد هیئت تعیین شده‎است تحقیق می‎کند در صورتی‌که افراد ملکی از بین رفته باشند بعداً گزارش را با مطبوعات شریک می‌سازیم."

این در حالیست که به گفته مقامات امنیتی ننگرهار، هفته گذشته در اثر حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار در کنار کشته شدن هجده عضو داعش، تعدادِ از افراد ملکی نیز کشته شدند.

گفته می‌شود که این حمله هوایی بر خانه یک بزرگ قومی که تازه از حج برگشته بود، رخ داده‌است.

هر چند که مقامات محلی از ارقام دقیق کشته شدگان ملکی معلومات نمی‎دهند، اما یونما خواهان تحقیق در زمینه شده و گفته است که در این حمله حدود ۱۵ فرد ملکی کشته شده‌اند.

این در حالیست که حدود دو هفته قبل در نتیجه یک حمله هوایی نیروهای بین‌المللی بر یک پوسته نیروهای امنیتی افغان در شاهراه کندهار - ارزگان هشت پولیس افغان کشته شدند.

در این حال برخی از کارشناسان نظامی علت هدف قرار گرفتن افراد ملکی و نظامیان افغان در حملات نیروهای خارجی را عدم هماهنگی دقیق می‌دانند.

شیر محمد کریمی کارشناس امور نظامی
شیر محمد کریمی کارشناس امور نظامی

شیر محمد کریمی کارشناس امور نظامی در صحبت با رادیو آزادی در مورد چنین گفت:

"دوستان باید بنشینند همین مسئله را دقیق کوواردینت کنند و به اساس کوردیناسیون و هماهنگی دقیق زمانیکه هدف دقیق تثبیت شد نظر به احوال اراضی و محلات مسکونی تصمیم گرفته انداخت شود."

از سوی دیگر عتیق الله امرخیل یکی دیگر از کارشناسان نظامی افغان کشته شدن نظامیان و غیر نظامیان افغان توسط حملات نیروهای خارجی را زیان بار دانسته و آن را یک عمل خود سر و بی‌احترامی به حکومت و قوانین افغانستان می‌داند.

وی از حکومت خواست تا در مورد اقدامات جدی کرده و مانع تکرار این چنین حملات در آینده گردد.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG