لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

قرارداد ساخت فاز دوم بند برق کجکی امضا شد


قرارداد ساخت فاز دوم بند برق کجکی به روز شنبه میان وزارت انرژی و آب و یک شرکت ترکی در حضور رئیس جمهور غنی به امضا رسید.

شرکت ترکی تحت نام ۷۷ قرار است تا چهار سال آینده کار ساخت فاز دوم بند برق کجکی را تکمیل نماید.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان هنگام امضای قرار داد ساخت فاز دوم این بند گفت، افغانستان هیچگاهی از طریق برق وارداتی به خود کفایی نخواهد رسید و لازم است تا از منابع داخلی استفاده موثر صورت گیرد.

آقای عثمانی می‌گوید، خود کفایی افغانستان در بخش برق باعث همکاری‌های منطقه‌ای می‌شود و باید کشور‌های منطقه در این بخش نگرانی نداشته باشند.

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان
علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان

وی گفت:

" خودکفا شدن افغانستان در بخش انرژی به هیچ کشور همسایه در تضاد و مخالفت نیست بلکه به نفع‌شان نیز است، از همین خاطر ما برای توسعه استفاده از انرژِی هر گامی را بر می‌داریم که مستقیم و غیر مستقیم به نفع کشور‌های همسایه تمام شود."

شرکت ۷۷ ترکی برای ساخت فاز دوم بند برق کجکی دوصد میلیون دالر سرمایه گذاری می‌کند و برق تولید شده را به شرکت برشنا به فروش می‌رساند.

فاز نخست بند کجکی هلمند در سال ۱۳۵۴ خورشیدی تکمیل شد اما کار فاز دوم آن به دلیل جنگ‌های داخلی تاکنون متوقف بود.

به گفته مقام‌ها، با ایجاد فاز دوم این بند، یکصد هزار خانواده در ولایت‌های هلمند و کندهار از انرژی برق مستفید شده و این بند ظرفیت ذخیره یک میلیارد متعر مکعب اب را دارا خواهد شد.

با فعال شدن فاز دوم بند کجکی ظرفیت تولید برق این بند از ۵۱ میگاوات به ۱۵۱ میگاوات ارتقا خواهد یافت.

از سوی هم سلیمان سیلو رئیس شرکت ترکی ۷۷ گفت که با فعال شدن این فاز زراعت در هلمند رشد خواهد کرد.

وی افزود:

" با تولید صد میگاوات برق از فاز دوم بند کجکی، ظرفیت تولید برق این بند به ۱۵۱ میگاوات می‌رسد و همچنان باعث رشد زراعت خواهد شد."

آقای سیلو از مردم کندهار و هلمند خواست تا در تطبیق این پروژه با آنان همکار باشد.

در همین حال فاروق اعظم یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که استفاده از منابع داخلی، افغان‌ها را نسبت به آینده امیدوار می‌کند.

آقای اعظم گفت که هر چند حکومت افغانستان توان اقتصادی بیشتر برای استفاده از منابع داخلی در مدت کم را ندارد از همین رو باید تلاش شود تا سرمایه‌های خارجی در این بخش جلب شود.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG