لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

فیصل: آماده‎گی‎های حکومت برای نشست بروکسل تکمیل شده‌است


حکومت افغانستان می‎گوید، آماده‎گی‎های نهایی برای کنفرانس بروکسل، موفقانه تکمیل گردیده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت، هیئت افغان با یک پلان جامع در کنفرانس بروکسل که به تاریخ چهارم و پنجم ماه اکتوبر برگزار می‎شود، اشتراک می‎کنند.

فیصل شام دیروز از شهر بروکسل پایتخت بلجیم به رادیو آزادی گفت، کارهای لازم برای اشتراک در این کنفرانس انجامیافته و انتظار میرود که جامعه بین المللی در روشنی این فعالیت‎ها یک بار دیگر با افغانستان کمک کند.

فیصل: ما با دست پر در این کنفرانس اشترتاک می‎کنیم.
فیصل: ما با دست پر در این کنفرانس اشترتاک می‎کنیم.

وی افزود:

" آماده‎گی‎های حکومت افغانستان برای کنفرانس بروکسل تکمیل شده، ما با دست پر در این کنفرانس اشترتاک می‎کنیم. رئیس جمهور، رئیس اجرائیه، در پهلوی وزرای کابینه، اعضای پارلمان افغانستان و نماینده‎گان جامعه مدنی از طرف افغانستان اشتراک می‎کنند. این بار وضعیت متفاوت تر بوده، افغانستان چک سفید را دریافتکرده نمی‎تواند. اما دست‎آوردهای که داریم، کمک می‎کنند که جهانیان و متحدین ما در این کنفرانس هم تعهد شان را برای چهار سال آینده به افغانستان تجدید کنند."

بگفته آقای فیصل در کنفرانس چهارم و پنجم اکتوبر بیش از ۷۰ کشور و ۲۰ نهاد بین المللی کمک شان را تا سال ۲۰۲۰ میلادی به افغانستان اعلان می‎کنند.

از سوی هم محمود صیقل نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در صفحه تویتر خود نوشته که به هدف رفاه افغانستان در کنفرانس بروکسل ۷۶ کشور و ۲۶ نهاد و سازمان بین المللی اشتراک شان را تائید کردند.

اما عده از کارشناسان افغان از جمله داکتر امین فرهنگ به این باور است که کشورهای اشتراک کننده در نشست بروکسل در رقابت با یکدیگر کمک‎های بزرگی را اعلام می‎کنند، اما عملی کردن این کمک‎ها و تادیه آن خیلی مهم بوده و کار ساده نیست.

او افزود:

"در کنفرانس کشورها به هر تعدادی که باشند، هر کدام به رقابت یک دیگر مبالغ بزرگی کمک را وعده می‎دهند، اما وعده یک چیز است و آن را به تعهد تبدیل کردن و بلاخره تعهد را به تادیه مبدل نمودن که مرحله سوم است، چیزی دیگری است. اما در وقت تادیه بسیار مشکلات پیدا می‎شود. "

امین فرهنگ هم چنان انتقاد می‎کند که حکومت افغانستان آنچه را که با جامعه بین المللی تعهد کرده نیز بجا نکرده‎است.

به گفته وی حکومت در سیستم انتخاباتی اصلاحات به میان نه آورده و در مبارزه برعلیه فساد اداری پیشرفتی نداشته‎است.

XS
SM
MD
LG