لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

ولی: در ۵۰ درصد مکاتب کندز نصاب طالبان پیش برده می‌شود


شماری از اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند هم اکنون ۵۰ درصد مکاتب این ولایت زیر اداره طالبان مسلح قرار دارند و در آن نصاب تعلیمی خود را برای شاگردان مکاتب تدریس می‌کنند.

آن‎ها با دو مضمون نصاب تعلیمی افغانستان مخالفت دارند.

به گفته آنان طالبان حتی شاگردان مکاتب را به صفوف خود شان جلب می‌نمایند.

آنان می‌گویند که طالبان مسلح در جغرافیایی زیر اداره شان معلمان و مدیرانی که از دولت معاش می‌گیرند به خواست خود شان تعیین و تبدیل می‌نمایند و حکومت محلی کندز در این خصوص هیچ‌کاری کرده نمی‌تواند.

توریال کاکر معاون شورای ولایتی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که هم اکنون ۵۰ درصد مکاتب این ولایت در زیر اداره طالبان مسلح قرار دارد.

او گفت:

"در حال حاضر بیشتر ساحات ولسولی دشت ارچی، نیم حصه قلعۀ‌زال، قریه جات خان آباد و چهاردره در تسلط طالبان است. به همین اساس دیگر ولسوالی‌ها هم اکنون ۵۰ درصد بخش معارف کندز در کنترول طالبان مسلح قرار دارد."

معاون شورای ولایتی کندز مدعی است، که ریاست معارف کندز براساس برخوردهای سلیقوی مدیران و معلمان مکاتب را در ساحات زیر اداره دولت تبدیل و مقرر می‌نماید.

ولی: اکنون ۵۰ فیصد مکاتب کندز تحت کنترول طالبان قرار دارد.
ولی: اکنون ۵۰ فیصد مکاتب کندز تحت کنترول طالبان قرار دارد.

از سوی هم امرالدین ولی عضو شورای ولایتی کندز می‌گوید طالبان مسلح در ساحات زیر کنترول شان معلمان و مدیران مکاتبی را که از دولت معاش می‌گیرند به خواست خود شان تعیین می‌نمایند و حکومت محلی کندز در این خصوص هیچ‌کاری کرده نمی‌تواند.

وی افزود:

"اکنون ۵۰ فیصد مکاتب کندز تحت کنترول طالبان قرار دارد بخاطریکه بیشتر ساحات کندز در تسلط آن‎هاست، معلمین و مدیران براساس خواست طالبان تعیین می‌شوند معلمینی‎که معاش از دولت می‌گیرند در جلسات معارف طالبان اشتراک می‌کنند و کدام طرزالعملی که طالبان دارد آن را بالای شان می‌قبولانند."

با این همه محمد رستم احمدی رئیس معارف ولایت کندز این ادعای شورای ولایتی را بی اساس خوانده، اما تائید می‌کند که موجودیت نا امنی و جنگ‌های دوام‌دار در برخی ولسوالی‌ها و اطراف این ولایت یک سلسله مشکلات را در نظام معارف بوجود آورده است.

محمدی: وضعیت فعلی کندز تاثیرات منفی بالای شاگردان گذاشته است.
محمدی: وضعیت فعلی کندز تاثیرات منفی بالای شاگردان گذاشته است.

وی افزود:

"از یک‌سال به این سو مشکلات امنیتی در این ولایت افزایش یافته، بنا بر این وضعیت فعلی کندز تاثیرات منفی بالای شاگردان گذاشته در یکی دو روز که جنگ بود شاگردان به مکاتب حاضر نشده بودند، اما فعلاً تمامی مکاتب ما در مرکز و لسوالی‌های کندز به روی شاگردان باز است."

رئیس معارف کندز افزود، که هم اکنون تن‌ها شش باب مکتب در سطح این ولایت بدلیل نزدیک بودن خط جبهه مسدود اند و دیگر تمامی مکاتب همه در ساحات زیر اداره دولت و همه در مناطق تحت حاکمیت طالبان مسلح بروی شاگردان باز است.

بر بنیاد گفته‎های مسئولان ریاست معارف، که هم اکنون در سطح ولایت کندز نزدیک به ۵۰۰ باب مکتب وجود دارد و در آن بیش از ۳۰۰ هزار متعلم مصروف کسب آموزش هستند که از این میان بیش از ۱۲۰ هزار تن آنان را دختران تشکیل می‌دهند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG