لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

حکیمی: تخمین می‌شود کمک در بروکسل، سالانه ۳.۵ ملیارد دالر باشد


در آستانه برگزاری کنفرانس بروکسل، حکومت افغانستان توقع دارد تا در این کنفرانس یک تعهد قوی سیاسی و مالی از سوی کشورهای کمک کننده با افغانستان صورت گیرد.

وزارت مالیه افغانستان می‎گوید انتظارمی‎رود جامعه جهانی بیش از سه میلیارد دالر کمک هایش را به طور سالانه در کنفرانس بروکسل به افغانستان اعلام نماید.

ولسی جرگه وزرای خارجه، مالیه و مهاجرین و عودت کننده‎گان افغانستان را در پیوند به کنفرانس بروکسل و مشکلات مهاجرین افغان در کشورهای منطقه و اروپایی فرا خوانده بود.

وزیر مالیه گفت، حکومت افغانستان برای کنفرانس بروکسل آماده‌گی کامل داشته و ابراز امیدواری کردتا در این کنفرانس تعهدات بیشتر از سه میلیارد دار وعده داده شده با افغانستان اعلام گردد.

حکیمی: مجموع کمک‎ها برای فعلا ۳.۵ میلیارد دالر امریکایی در سال تخمین می‎شود.
حکیمی: مجموع کمک‎ها برای فعلا ۳.۵ میلیارد دالر امریکایی در سال تخمین می‎شود.

اکلیل حکیمی گفت:

"مجموع کمک‎ها برای فعلا ۳.۵ میلیارد دالرامریکایی در سال تخمین می‎شود که ممکن است چیزی‎که در سال از این بیشتر اعلام می‎کنند زیاد تر و یا کمتر باشد ولی انتظار این است که از این اندازه بیشتر باشد."

اما وی گفت جامعه جهانی نیز از حکومت افغانستان توقع دارد تا در بخش مبارزه با فساد، آماده‎گی برای برگزاری انتخابات مطابق اصلاحات انتخاباتی، رسیدن به خود کفایی، حقوق زنان و سو استفاده از اطفال زیر سن گام‎های عملی بردایم.

وزیر خارجه افغانستان روی رسیده‎گی به مشکلات مهاجرین تاکید کرد.

صلاح الدین ربانی در این نشست همچنان گفت هرگاه برای رفع مشکلات مهاجرین توجه نشود ممکن این مسئله سبب کاهش کمک‎های شود که در کنفرانس بروکسل تعهد می‎گردد.

ربانی: پارلمان‎های کشورها تهدید می‎کنند که ما هزینه‎های مالی پناهجویان را از کمک‎های مالی به افغانستان کسر می‎کنیم.
ربانی: پارلمان‎های کشورها تهدید می‎کنند که ما هزینه‎های مالی پناهجویان را از کمک‎های مالی به افغانستان کسر می‎کنیم.

او افزود:

"پارلمان‎های کشورها تهدید می‎کنند که ما هزینه‎های مالی پناهجویان را از کمک‎های مالی به افغانستان کسر می‎کنیم و اگر موضوع پناهجویان حل نشود ممکن کمک‎های بروکسل کاهش یابد."

انتظار می‎رود کنفرانس بروکسل بخاطر تعهد کمک مالی جامعه جهانی به افغانستان با شرکت نماینده‎گان بیش از ۷۰ کشور وسی سازمان جهانی در هفته جاری در بلجیم برگزار شود.

حکومت افغانستان از چالش‎ها و دست آورد هایش در این نشست به شرکت کننده‎گان کنفرانس معلومات ارایه خواهد کرد.

جامعه جهانی پیش از این در نشست وارسا نیز تعهد کمک مالی شانزده میلیارد دالر برای چهار سال با بخش امنیتی افغانستان را اعلام کردند.

نسیمه نیازی نماینده مردم در ولسی جرگه می‎گوید تعهداتی‎که در نشست بروکسل با افغانستان صورت می‎گیرد باید عملی بوده و حکومت نیز در خصوص مصرف آن نظارت جدی نماید.

این در حالیست که وزیر مالیه افغانستان می‎گوید اجرات حکومت افغانستان در دو سال گذشته پس از ارزیابی اخیرا در یک بورد مشترک باز نگری شده مورد قناعت جامعه جهانی قرارگرفته‎است.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG