لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۷

مقامات: درگیری شدید هنوز هم در کندز جریان دارد


شماری از اعضای شورای ولایتی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفتند، که تا هنوز برخی ساحات شهر کندز در کنترول طالبان مسلح قرار دارد.

توریالی کاکر معاون شورای ولایتی کندز می‌گوید که در حال حاضر درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح در قسمت کوته‌ای گُرد، چمن سپین زر، بندر کابل، گولایی شرکت، زیر بالای حصار و بندر خان آباد جریان دارد.

معاون شورای ولایتی بیان نمود، که نیروهای دولتی تنها به نگهداری تعمیر مقام ولایت، تعمیر قوماندانی امنیه و ریاست امنیت ملی تکیه کرده‎اند.

کاکر بیان کرد:

" هم اکنون فاجعه بشری در شهر کندز جریان دارد، بخاطری‌که مردم با کمبود مواد غذای، نبودن آب آشامیدنی و خدمات صحی مواجه‎اند و همچنان مدت دو روز می‎شود که جریان برق نیز بر شهر کندز قطع شده‎است."

از سوی دیگر سید محمود دانش سخنگوی والی کندز می‌گوید که هم اکنون عملیات تصفیوی نیروهای دولتی به هدف راندن طالبان مسلح از شهر کندز جریان دارد، وی علاوه کرد که در این عملیات نیروهای مشترک افغان توانستند حوزه اول ، حوزه دوم پولیس و قسمت‌های بندر امام صاحب را از وجود طالبان مسلح پاکسازی نمایند.

آقای دانش می‎افزاید:

"عملیات نیروهای مشترک افغان به خاطر به کُندی به پیش می‌رود که طالبان مسلح در منازل مسکونی سنگر گرفته‎اند و از آن‎جا بالای نیروهای دولتی شلیک می‌کنند، اما نیروهای دولتی به منظور جلوگیری از تلفات افراد ملکی در این عملیات از دقت کامل کار می‌گیرند."

در عین حال شیرعزیز کامه وال قوماندان عمومی زون ۸۰۸ سپین زر در زون شمال‌شرق به رادیو آزادی گفت که امروز دوشنبه در نتیجه عملیات هوایی و زمینی نیروهای مشترک دولتی در داخل شهر کندز ۱۲۰ تن از طالبان مسلح کشته و ۴۰ تن شان زخمی شده‎اند.

آقای کامه‌وال افزود، که در دو روز درگیر در شهر کندز ۱۹ تن از منسوبین نیروهای دولتی زخمی و چهار تن شان کشته شده‎اند.

با این همه داکتر حمید عالم سرپرست ریاست صحت عامه ولایت کندز به رادیو آزادی گفت که در دو روز درگیری ۱۵۲ تن زخمی به شفاخانه خوزوی این ولایت انتقال داده شده‎اند.

بر اساس گفته‎های وی، بیشتر این رقم را افراد ملکی تشکیل می‌دهند وی خاطر نشان ساخت که احتمال دارد این آمار از این هم بالا برود.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان مسلح معرفی می‌کند این ادعای مسئولان امنیتی کندز را در پیوند به کشته و زخمی شدن طالبان مسلح بی اساس می‌خواند.

وی می‎افزاید، که در این عملیات طالبان مسلح به نیروهای دولتی تلفات سنگین وارد کرده‎اند.

مجاهد افزود، برخی ساحات شهر کندز را که طالبان مسلح تصرف کرده‎اند، تاهنوز در کنترول آنان قرار دارد.

جزئیات قبلی:

مقامات در کندز از ادامه درگیری ها در این شهر خبر می‌دهند.

معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز به رادیو آزادی گفت، در برخی نقاط کندز هنوز هم درگیری ها جریان دارد.

آقای هاشمی از آن مناطقی یادآور شد که نیروهای دولتی در آن مستقر اند و از آن دفاع می‌کنند.

آقای هاشمی افزود:

"مناطقی که در حال حاضر در اختیار ما قرار دارد، تعمیر سابق قوماندانی امنیه، تعمیر جدید قوماندانی امنیه، مقام این ولایت، ریاست امنیت ملی و حوزۀ اول می‌باشد."

آقای هاشمی همچنان گفت، در حوزۀ هفتم این شهر هنوز هم درگیری با طالبان مسلح جریان دارد.

به گفتۀ وی، در اثر درگیری‌های شب گذشته تلفات سنگینی به مخالفین مسلح وارد شده‌است.

در عین حال محمود دانش سخنگوی والی کندز می‌گوید، از شب گذشته به اینسو رهبری درگیری ها در کندز را نیروهای خاص اردوی ملی با سپیشل فورس به عهده دارند و طالبان مسلح را از نقاط حساس کندز به عقب زده‌اند.

معلومات قبلی

مسئولان محلی کندز می‌گویند که شب گذشته نیروهای کماندو و نیروهای قطعات خاص قوای مسلح افغانستان وارد شهر کندز شده‌اند و حملات طالبان مسلح را در برخی ساحاتِ این شهر دفع نمودند.

سید محمود دانش سخنگوی والی کندز به رادیو آزادی گفت که نیروهای قطعات خاص و کماندوی قوای مسلح افغانستان توانستند برخی ساحاتِ داخل شهر را از وجود طالبان مسلح پاکسازی نمایند.

آقای دانش افزود که هم اکنون تپۀ بالا حصار، تعمیر مقام ولایت، ریاست امنیتی ملی و قوماندانی امنیه کندز در تسلط نیروهای دولتی قرار دارند.

وی بیان نمود که هم اکنون در قسمت شمالی، غربی و شرقی شهر کندز میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح درگیری شدید جریان دارد.

موصوف علاوه کرد که در این درگیری به طالبان مسلح تلفات وارد گردیده، اما گفت که آمار دقیق آن در درسترس قرار دارد.

از سوی هم باشنده‌گان کندز می‌گویند که هم اکنون با کمبود مواد غذای رو برو هستند، آنان مدعی اند که در برخی ساحات مسکونی گلوله‌های سلاح‌های سبک و سنگین اصابت کرده و از اثر آن به افراد ملکی تلفات وارد گردیده‌است.

این باشنده‌گان از دولت می‌خواهند، که هر چی عاجل شهر کندز را از وجود طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی نمایند.

با این هم داکتر محمد نعیم رئیس شفاخه حوزه‌وی کندز به رادیو آزادی گفت، از آغاز درگیری تا اکنون به این شفاخانه ۴۴ زخمی و یک کشته انتقال داده شده‌اند، که بیشترشان افراد ملکی بودند.

به گفتۀ وی، ممکن تلفات از این هم بیشتر باشد.

اما از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح می‌گوید که هنوز هم ساحاتِ بیشتر شهر کندز در تصرف گروهی طالبان مسلح قرار دارد.

اما مسئولان محلی این ادعای طالبان مسلح را بی اساس می‌خوانند.

معلومات قبلی

مقامات ولایت کندز می‎گویند که جهت سرکوب طالبان و تصرف دوباره شهر کندز توسط نیروهای امنیتی تلاش‎ها جریان دارد.

محمود دانش سخنگوی والی کندز در صحبت با رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح تحت حملات شدید نیروهای‎های امنیتی افغان قرار داشته و تلاش آنان به منظور تصرف قومندانی امنیه و مقامات ولایت با ناکامی روبرو شد.

محمود دانش با بوجود این‎که ارقام تلفات افراد ملکی را واضح نساخت، اما منابع در محل می‎گوید در این جنگ یک زن کشته شده و ۴۰ فرد ملکی دیگر جراحت برداشته‎اند.

دانش: ده‎ها طالب مسلح در جنگ با نیروهای امنیتی کشته شدند.
دانش: ده‎ها طالب مسلح در جنگ با نیروهای امنیتی کشته شدند.

سخنگوی والی کندز می‎گوید که تا کنون ده‎ها طالب مسلح در جنگ با نیروهای امنیتی کشته شدند.

از سوی هم عبدالقهار آرام سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین در شمال کشور می‎گوید که قوت‎های تازه نفس کوماندو به کندز رسیده و در بمباردمان نیروهای مخالف مسلح دولت عساکر ماموریت قاطع نیز با آنان همکار هستند.

در کابل نیز جهت رسیده‌گی عاجل به ضعیت کندز جلسه امنیتی معاون اول ریاست جمهوری عبدالرشید دوستم، وزیر دفاع افغانستان و مسئولین بلند رطبه امنیتی دایره شده‌است.

به گفته منابع محلی کندز، طالبان عملآ بر سه قسمت شهر کندز تصرف دارند.

جزئیات قبلی:

اعضای شورای ولایتی کندز می‌گویند که طالبان مسلح برخی از نقاط مهم این شهر را تصرف کرده‌اند.

خبرنگار رادیو آزادی به نقل از امرالدین ولی و غلام ربانی ربانی دو عضو شورای ولایتی کندز گزارش داده‌است که طالبان مسلح لحظات پیش چوک شهر کندز را تصرف کرده و هم‌اکنون جنگ شدید در نزدیک قوماندانی امنیه این شهر جریان دارد.

آنان می‌افزایند که طالبان مسلح بر ساختمان مقام ولایت کندز و ریاست امنیت ملی این ولایت حملات خود را آغاز کرده‌اند.

به گفته این دو عضو شورای ولایتی نیروهای امنیتی افغان سنگرهای‌شان در این مناطق را ترک کرده‌اند.

مقام‌های محلی تا کنون در پیوند به این مسئله ابراز نظر نکرده‌اند.

معلومات قبلی:

مقام‎های صحی شفاخانه حوزوی کندز می‎گویند در نتیجه جنگ جاری امروز در شهر کندز، سی و پنج زخمی و یک جسد به این شفاخانه انتقال یافته‎است.

داکتر نعیم منگل رئیس این شفاخانه به رادیو آزادی گفت که بیشتر زخمی‎ها افراد ملکی‎اند.

از سوی هم محمد معصوم هاشمی قوماندان امنیه کندز به رادیو آزادی گفته‎است که در حال حاضر در چهار بخش کندز جنگ جریان دارد اما در مورد تلفات آن جزئیات نداده‎است.

در همین حال برخی از باشنده‎های محل به خبرنگار رادیو آزادی گفته‎اند که طالبان از شرق و غرب بر مرکز شهر کندز حملات را انجام داده و توانسته‎اند برخی مناطق را تصرف کنند.

طالبان مسلح با نشر اعلامیه ادعا کرده‎اند که چند پوسته امنیتی شهر کندز را به کنترول شان در آورده‎اند.

معلومات قبلی:

مقامات محلی کندز می‌گویند که طالبان مسلح صبح وقت امروز حملات‌شان را از چندین استقامت بر مرکز شهر کندز آغاز کرده‌اند.

سید محمد دانش سخنگوی والی کندز به رادیو آزادی گفت در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان در ساحه بندر کابل و سه درک کندز با طالبان مسلح مصروف درگیری اند.

به گفته وی، حملات هوایی نیروهای امنیتی افغان نیز در این ساحات آغاز شده‌است.

آقای دانش گفت که به طالبان مسلح تلفات وارد شده اما در مورد رقم دقیق آن جزئیات نداد.

از سوی هم خبرنگار رادیو آزادی در محل می‌گوید که در حال حاضر درگیری جریان دارد، صدای سلاح‌های سبک و سنگین از داخل شهر شنیده می‌شود، رفت و آمد مردم در شهر کندز اندک است و بیشتر دکان‌ها مسدود اند.

برخی از باشنده‌های شهر کندز به رادیو آزادی گفته‌اند که طالبان مسلح توانسته‌اند برخی مناطق در غرب کندز همچو مناطق قهوه خانه، نو آباد زاخیل، خاکنی و نو آباد زراعت را تصرف کنند.

این مناطق در فاصله یک کیلومتری شهر کندز موقعیت دارند.

در عین حال گزارش شده که شاهراه کندز-تخار مسدود شده‌است.

از سوی هم ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح گفته که عملیات‌شان را در شهر کندز سرعت بخشیده‌اند و ادعا کرده که توانسته‌اند چندین پوسته امنیتی را در این شهر تصرف کنند.

این ادعا از سوی مقام‌های افغان تائید نشده‌است.

XS
SM
MD
LG