لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۸

اردوی سوریه از شورشیان در حلب خواسته تا تسلیم شوند


اردوی سوریه از شورشیان در شهر حلب خواسته است تا اسلحۀ شان را به زمین گذاشته و از این شهر که در حالت محاصره قرار دارد خارج شوند.

شهر حلب از مدتی به اینسو در محاصرۀ نیروهای رژیم بشار اسد قرار دارد و هدف بمبارد نیروهای سوریه و طیارات روسیه قرار گرفته است.

اردوی سوریه این تقاضا را روز یکشنبه در حالی مطرح کرده‌است که طیارات روسیه ده‌ها بار مواضع شورشیان را در شهر حلب بمبارد کرده‌اند و گفته می‌شود که حدود ۲۵۰ هزار تن در مناطقی زندگی می‌کنند که تحت کنترول نیروهای ضد رژیم سوریه قرار دارد و در شرایط نهایت دشوار به سر می‌برند.

در یک اعلامیۀ اردوی سوریه که صنعا آژانس خبری دولتی این کشور آن را نشر کرده‌است، از شورشیان خواسته شده تا از سنگرهای شان در شهر حلب خارج شده، افراد ملکی را بگذارند تا بطور عادی زندگی کنند.

در این اعلامیه همچنان گفته شده که نیروهای سوریه و روسیه برای هر مخالف مسلح راه مصون را تأمین و با وی کمک خواهد کرد تا از جنگ دست بکشد.

این در حالیست که سټیفن اوبراین مسئول امور مساعدت‌های بشری سازمان ملل متحد خواستار اقدامات فوری جامعۀ جهانی برای متوقف ساختن حملات بالای حلب شده‌است که دومین بزرگترین شهر سوریه به شمار می‌آید.

سټیفن اوبراین وضعیت بشری را در شهر حلب "دوزخ" خوانده، گفته است که در این شهر مردم آب آشامیدنی، برق و ادویه ندارند.

بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا نیز بالای سوریه و روسیه شدیداً انتقاد کرده و در جریان یک سخنرانی در برمنگهام گفته است:

بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا
بوریس جانسون وزیر خارجۀ بریتانیا

"ادامۀ وحشیگری رژیم بشار اسد و دخالت روسیه در آن بطور آشکار جنایت جنگی محسوب می‌شود، بمباردمان بالای شفاخانه ها با وصف آنکه می‌دانند شفاخانه و به غیر آن چیز دیگر نیست. این کار آغاز دوبار گفتگوهای صلح را نا ممکن و رسیدگی به بحران مهاجرین سال ۲۰۱۵ که اروپا را با مشکل مواجه ساخته است، طولانی می‌سازد."

از جانب دیگر یک گروه نظارت حقوق بشر سوریه که در لندن مستقر است روز یکشنبه گفت، شورشیان، نیروهای سوریه و طرفداران آنها در بخش‌های مختلف شهر حلب به تبادلۀ آتش توپخانه پرداخته اند.

روز یکشنبه در بروکسل اتحادیۀ اروپا در هماهنگی با سازمان ملل متحد یک برنامۀ جدید مساعدت‌های بشری را ارائه کرده، گفته اند عملی ساختن آن به همکاری همه جوانب نیاز دارد.

در جریان جنگ داخلی پنج ساله در سوریه حدود ۲۵۰ هزار تن کشته شده‎اند و حدود نصف نفوس این کشور یعنی حدود یازده میلیون تن از مناطق اصلی شان بیجا شده‌اند.

XS
SM
MD
LG