لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۲

با نزدیکی افغانستان و هند مهاجرین افغان در پاکستان اذیت می‌شوند


بر اساس گزارش‎ها با نزدیک شدن روابط افغانستان با هند، مهاجرین افغان در پاکستان با دشواری‎های زیاد مواجه شده‎اند.

مقامات پاکستان نمی‎پذیرند که دلیل اذیت و آزار مهاجرین افغان توسط پولیس این کشور، نزدیک شدن روابط کابل با دهلی است.

تعدادی زیادی از مهاجرین افغان در پاکستان می‎گویند، با نزدیک شدن روابط افغانستان و هند، زنده‎گی آن‎ها در پاکستان تلخ شده‎است.

اکثر افغان‎های که در این اواخر به افغانستان عودت کرده‎اند می‎گویند که در پاکستان با مشکلات زیاد مواجه بوده‎اند و حتی نفرت مردم عادی در برابر افغان‎ها افزایش یافته‎است.

جمال: پولیس ما را اذیت می‎کرد.
جمال: پولیس ما را اذیت می‎کرد.

جمال ۲۲ ساله که در پاکستان متولد شده و اسناد قانونی اقامت در پاکستان را هم دارد و از سهراب کوت کراچی به افغانستان آمده‎است، با اشاره به آزار و اذیت موجود در پاکستان می‎گوید:
"در کراچی وضعیت خراب بود، پولیس ما را اذیت می‎کرد، از ما کارت مهاجرت می‎خواست و آن را که ارایه می‎کردیم، از موتر و ریکشا ما را پائین کرده می‎گفتند پول بدهید از ما پول می‎گرفتند. من در پاکستان تولد شده‎ام و بیست و پنج، سی سال در آنجا زنده‎گی کرده ام."

به نوشته آژانس خبری رویترز، اکثر پاکستانی‎ها هند را به مثابه دشمن بزرگ شان می‎بینند و با نزدیک شدن روابط دهلی با کابل احساسات مردم عوام نیز در برابر افغان‎ها تغییر کرده‎است.

رویترز از قول سمیع الله یک عودت کننده افغان می‎نویسد که حالا در پاکستان به اکثر افغان‎ها هند و خطاب می‎شود در حالی‎که قبلاً آن‎ها را کابلی می‎خواندند. مردم به آن‎ها می‎گویند حالا که افغان‎ها دوستی با هند را انتخاب کرده‎اند، شما هم به هند بروید.

این درحالیست که اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد می گوید، روند بازگشت افغان‎های مهاجر از پاکستان سرعت یافته‎است.

مایا امیراتونگا مسئول دفتر سازمان ملل متحد در امور مهاجرین در کابل به آژانس خبری رویترز گفته‎است، اکثر افغان‎های که بازگشته اند با خانواده هایشان یکجا زنده‎گی می‎کنند، اما تعدادی از آن‎ها این امکان را هم ندارند و با مشکلات زیاد دست و گریبان‎اند.

اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد می گوید، روند بازگشت افغان‎های مهاجر از پاکستان سرعت یافته‎است.
اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد می گوید، روند بازگشت افغان‎های مهاجر از پاکستان سرعت یافته‎است.

عبدالکریم باشنده ولایت بغلان که بعد از ۲۵ سال زنده‎گی در شهر کویته در پاکستان و داشتن اسناد قانونی اقامت در آن کشور مجبور به بازگشت شده‎است، می‎گوید:​

"با آن‎که کارت اصلی داشتیم ما را اذیت می‎کردند تکلیف می‎دادند، با مشکلات زنده‎گی می‎کردیم، ما را گفتند، بروید پیشروی تان خوبی در کراچی و کویته هم وضعیت به همین شکل است، مجبور شدیم به وطن خود باز گردیم."

به نوشته رویترز، تنش‎های اخیر بین هند و پاکستان در کشمیر هم زنده‎گی افغان‎های زیاد را در پاکستان با مشکلات مواجه ساخته‎است.

رویترز با اشاره به بند سلما که کمک هند ساخته شده‎است می‎نویسد که مناسبات کابل و دهلی روابط کابل و اسلام آباد را پر تنش و سرد ساخته‎است.

ولی مقامات پاکستان بطور متداوم این ادعا را رد می‎کنند که دلیل اذیت و آزار مهاجرین افغان توسط پولیس این کشور، نزدیک شدن روابط کابل با دهلی است. پاکستان می‎گوید که با افغان‎ها در کمال مهمان نوازی بر خورد می‎شود.

مقامات پاکستانی ادعای اذیت مهاجرین افغان را رد می‎کنند.
مقامات پاکستانی ادعای اذیت مهاجرین افغان را رد می‎کنند.

اختر منیر سخنگوی سفارت پاکستان در کابل به آژانس خبری رویترز گفته‎است، روابط هند و پاکستان با مسئله مهاجرین افغان هیچ ارتباطی ندارد.

اما آژانس خبری رویترز از قول یک افسر اردوی پاکستان در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان که از افشای نامش خودداری کرده می‎نویسد که گفته‎است، مردم پاکستان با افغان‎ها مهمان نوازی کردند، به خانواده های‎شان جای دادند، افغانستان باید ممنون باشد، اما برعکس افغانستان با هند دوست شد و مانند آنست که از عقب به ما خنجر زد.

براساس تخمین سازمان ملل متحد بعد از چهار دهه جنگ در افغانستان، حدود ۱.۵ ملیون مهاجر راجستر شده افغان در پاکستان زنده‎گی می‎کنند، این در حالیست که گفته می‎شود که بیش از دو ملیون افغان دیگر در آن‎جا بطور غیر قانونی زنده‎گی می‎کنند.

XS
SM
MD
LG