لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۱

فیصل: در بروکسل روی پلان خودکفایی و چهارچوب انکشاف ملی بحث میشود


قرار است رهبران افغانستان در اجلاس این هفته در بروکسل خواهان میلیاردها دالر کمک بین المللی در حالی گردند که این کشور با شورش‌های روز افزون و شدید طالبان و فساد فراگیر مواجه است.

رهبران حکومت وحدت ملی امیدوار هستند در کنفرانس بروکسل تعهد کمک‌های سالانۀ سه میلیارد دالر به افغانستان را یقینی سازند.

افغانستان قبلاً هر سال پنج میلیارد که بخش عمده آنرا امریکا می‌پردازد برای مصارف دفاعی اش به دست می‌آورد.

در اجلاس توکیو در سال ۲۰۱۲ کشورهای کمک کننده تعهد کمک‌های سالانۀ چهار میلیارد دالری در بخش‌های انکشافی به افغانستان را کرده بودند.

افغانستان بیش از سه دهه شاهد جنگ بوده است ولی با آغاز جنگ امریکا در این کشور میلیارد ها دالر وارد اینکشور شد و یک اقتصاد میان تهیء را ایجاد کرد اما با خروج قوای بین المللی در سال ۲۰۱۴ و ترک چندین مؤسسه بین المللی در همان سال اقتصاد افغانستان دوباره شکنند شد.

قرار است رهبران حکومت افغانستان در جلسۀ فردا و پس فردا در بروکسل پلان خودکفایی حکومت و چهارچوب انکشاف ملی افغانستان را مورد بحث قرار دهند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید:

فیصل: حکومت افغانستان در اجلاس بروکسل همچنان روی تلاش‌های صلح صحبت خواهد کرد.
فیصل: حکومت افغانستان در اجلاس بروکسل همچنان روی تلاش‌های صلح صحبت خواهد کرد.

"حکومت افغانستان در کنفرانس بروکسل از اقدامات خود در بخش‌های مبارزه با فساد اداری، اصلاحات و پلان خودکفایی حکومت افغانستان صحبت می‌کند. همچنان چهارچوب ملی انکشافی افغانستان مورد بحث قرار می‌گیرد در این چهارچوب اولویت‌های اقتصادی حکومت افغانستان مشخص شده‌است. همچنان در این چهارچوب پلان‌های کاریابی به سطح محلات و ولسوالی‌ها گنجانیده شده‌است."

حکومت افغانستان در حالی از تلاش‌هایش برای کاهش بیکاری در این کشور در اجلاس بروکسل صحبت خواهد کرد که مقامات، سطح بیکاری در افغانستان را ۵۰ درصد تخمین می‌کنند که این موضوع هزاران جوان را به فرار به اروپا واداشته است.

ولی گفته می‌شود رئیس جمهور غنی در کنفرانس بروکسل تأکید خواهد کرد که بعد از اجلاس توکیو پیشرفت‌های در کشورش در بخش مبارزه علیه فساد، امور عدلی و اصلاحات انتخاباتی صورت گرفته است.

از سوی دیگر گفته می‌شود حکومت افغانستان در اجلاس بروکسل روی تلاش‌های صلح صحبت خواهد کرد.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه می‌گوید:

"حکومت افغانستان از پروسه صلح یادآور خواهد شد. چون بدون صلح پلان‌های اقتصادی که ما در افغانستان داریم برآورده نمی‌شود و عملی نمی‌گردد و ضرورت است کشور های همکار در این پروسه، ما را در پروسه صلح کمک کنند تا پلان‌های که داریم تطبیق گردند."

اولسن: انتظار می‌رود کمک کننده‌گان بین المللی در کنفرانس بروکسل وعدۀ سالانه سه میلیارد دالر به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ را بدهند.
اولسن: انتظار می‌رود کمک کننده‌گان بین المللی در کنفرانس بروکسل وعدۀ سالانه سه میلیارد دالر به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ را بدهند.

از سوی دیگر ریچارد اولسن نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان گفته است، انتظار می‌رود کمک کننده‌گان بین المللی در کنفرانس بروکسل وعدۀ دادن سالانه سه میلیارد دالر به افغانستان تا سال ۲۰۲۰ را بدهند.

اولسن گفت، کارهای زیاد در بخش عملی سازی آجندای ضد فساد در افغانستان باقی مانده اند که باید انجام شوند.

قابل ذکر است که در کنفراس بروکسل که به میزبانی حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا دایر می‌شود، نماینده‌گان بیش از هفتاد کشور کمک کننده و ۳۰ مؤسسه بین المللی شرکت دارند.

جان کری وزیر خارجه امریکا و بن کی مون سرمنشی ملل متحد نیز در این کنفرانس شرکت خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG