لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

یک قوماندان ارشد شبکه القاعده در سوریه کشته شد


یک قوماندان ارشد شبکه القاعده که جبهه النصره سوریه را رهبری می‌کرد، در شهر ادلیب کشته شده است.

مرگ ابوفراج المصری از سوی منابع مختلف در سوریه تائید شده‌است.

المصری یکی از رهبران کلیدی جبهه النصره که نام اصلی‌اش احمد سلامه مبارک بود، دیروز در یک حمله هوایی در منطقه جسر الشغور ادلیب کشته شد.

او اصلاً شهروند مصر بود و پیش از این عضویت شبکه القاعده را داشت.

وزارت دفاع امریکا دیروز پیش از نشر خبر مرگ وی اعلان کرد که نیروهای این کشور یک قوماندان شناخته شده جبهه فتح الشام را هدف قرار داده‌اند.

اما پنتاگون در مورد هویت و چگونه گی کشته شدن این قوماندان جزئیات بیشتر نداده‌است.

ابو فراج المصری به اتهام همکاری با یک گروه افراطی اسلامی در مصر، به طرح ریزی قتل انور سادات رئیس جمهور پیشین آن کشور، مدت زیادی در مصر زندانی بود.

یک گروه شورشیان دیروز در تویتر نوشت که ابو فراج المصری در شمالغرب سوریه، در منطقه جسر الشغور، در جریان سفر در نتیجه حمله توسط یک طیارۀ بی پیلوت امریکایی کشته شده‌است.

المصری هنگام مرگش، شصت ساله بود.

ماه گذشته هم ابو هاجر الحمصی یک قوماندان دیگر جبهه النصره که حالا به جبهه فتح الشام تغییر نام داده، در شهر حلب سوریه در یک حمله هوایی کشته شده بود.

وی از نزدیکان ایمن الظواهری رهبر فعلی شبکه القاعده دانسته می‌شد و در هنگام اشغال افغانستان توسط نیروهای قشون سرخ، در صفوف مجاهدین افغان شرکت داشت.

بر اساس گزارش برخی منابع، ابو فراج المصری پس از رهایی از زندان در مصر، هم مانند سایر شورشیان خارجی با جبهه النصره در سوریه پیوست.

یک گروه نظارت از حقوق بشر سوریه در لندن می‌گوید، قوماندان المصری در نزدیکی مرز سوریه رسیده بود که موترش هدف یک راکت طیاره بی پیلوت قرار گرفت.

با ادامه حملات هوایی علیه شورشیان در سوریه، اداره‌های نظارت از حقوق بشر می‌گویند که در دو هفته گذشته که آتش بس در سوریه در هم شکسته، تنها حدود چهارصد غیر نظامی در اطراف شهر حلب کشته شده‌اند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG