لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۵

نشست بروکسل، خواست‌ها، اهداف و ادامه حمایت جهانی از افغانستان


بروکسل امروز "سه شنبه" میزبان کنفرانس کلیدی در مورد افغانستان است.

تا به هفتاد کشور و بیست سازمان بین‌المللی به شمول امریکا، روسیه، هند، جاپان، بانک جهانی، ملل متحد و ناتو درین کنفرانس دو روزه اشتراک کرده‌اند.

هدف اصلی شان هم حمایت از صلح، آشتی، رفاه، دولت سازی و کمک درازمدت سیاسی و اقتصادی با حکومت افغانستان خوانده شده‌است.

مایا کاسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وپالیسی امنیتی در بروکسل پایتخت بلجیم در صحبت با رادیو آزادی درین مورد بیشتر توضیح داده گفت:

" هدف این کنفرانس تأکید بر ادامه حمایت بین‌المللی از افغانستان است. همچنان این نشست برای کمک به ثبات سیاسی، اقتصادی و توسعۀ افغانستان ظرف چهار سال آینده برگزار می‌شود و هدفش رساندن پیام قوی اعتماد و تغییر برای مردم افغانستان است."

حکومت افغانستان انتظار دارد که کشورها و سازمان های تمویل کننده سالانه نزدیک به چهار میلیارد دالر تا سال ۲۰۲۰ میلادی به افغانستان تعهد کنند.

در بدل این کمک‌ها، جامعه جهانی از افغانستان خواهان آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد اداری است.

یک روز پیش ازین کنفرانس، حکومت افغانستان و اتحادیۀ اروپا توافق کردند که روند بازگرداندن افغان های مقیم اروپا را که واجد شرایط پناهندگی نیستند، سرعت بخشند.

اما، جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه دیشب در بروکسل به رادیو آزادی گفت که این سند قبلاً آماده شده بود و با شرایط کنفرانس بروکسل مرتبط نیست.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

فیصل افزود، پنج کتگوری پناهجویان از اتحادیۀ اروپا اخراج نخواهند شد:

" آن عده از خانواده هایی که با خطر جانی در افغانستان رو به روهستند. کسانی که معلول اند، افراد زیرسن، خانواده هایی که مسوولیت شان به دوش زنان است، زوج هایی که یکی شان پذیرفته شده باشد."

از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان یازدهمین کنفرانس بین‌المللی در مورد این کشور است.

قرار است محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دونالد توسک رئیس شورای اروپایی به روز چهارشنبه نشست کلیدی تحت نام مشارکت برای رفاه و صلح را افتتاح کنند و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه آن را به پایان برساند.

امروز سه شنبه، نوبت رویدادهایی حاشیه‌ای است.

اول نشست تحت نام " زنان توانمند شده، افغانستان مرفه" و دوم هم نشست زیر عنوان ادغام و رفاه منطقه‌ای.

نشست زنان توانمند شده، افغانستان مرفه دو بخش دارد، بخش اول اش به بحث در مورد ترویج و گسترش حقوق زنان افغانستان اختصاص یافته است.

بخش دومش به توانمندسازی زنان افغانستان در بخش‌های اجتماعی اقتصادی می‎پردازد که در آن رولا غنی بانوی اول افغانستان سخنرانی خواهد کرد.

نشست دومی تحت نام ادغام و رفاه منطقه‌ای انتظار می‌رود گام‌های بعدی برای پروژه‌ های همکاری های اقتصادی منطقه‌ای را تعیین کند.

درین نشست نمایندگان از کشورهای منطقه و جهان و نیز سازمان‌های بین‌المللی اشتراک خواهند کرد.

مصطفی صدیقی، بروکسل مقر اتحادیه اروپا

XS
SM
MD
LG