لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

تبصره نیویارک تایمز در مورد تلاش‌های نظامی ۱۵ ساله در افغانستان


مطبوعات جهان در باره ی افغانستان چه مینویسند؟

نشریه ی فارن افییرز زیر عنوان خود کفایی افغانستان روی کنفرانس بروکسل تمرکز نموده و می‎نویسد؛ این کنفرانس تحت نام مشارکت صلح و رفاهبه اشتراک هفتاد کشور و سی سازمان بین المللی جهان در حالیبرگزار می‎گردد که افغانستان با مشکلات امنیتی و سیاسی روبرو است، با مشکلاتی که از سبب آن رشد اقتصاد بطی و آموزش دیده‎ها در حال بیرون شدن‎اند.

به نوشته نشریه، جامعه جهانی با استفاده از این کنفرانس پیشرفت‎های حکومت افغانستان را که بعد از کنفرانس‎های قبلی توکیو و لندن به آن نایل آمده بررسی و برای اصلاحات و دوام رشد اقتصادی دیدگاه آینده این کشور را مشخص سازد.

این کنفرانس همچنان برای کمک کننده‎ها فرصتی خواهد بود تا تعهدات خویش را در بخش‎های مختلف با افغانستان تجدید نمایند.

به نگاشته فارن افییرز، بحث روی این نکته تمرکز خواهد داشت، ستراتیژی پنج ساله حکومت برای صلح و پیشرفت افغانستان که هدف آن به پا ایستاد کردن افغانستان یا بر خود متکی کردن است، بررسی شده و از آن نتیجه گیری شود.

فارن افییرز می‎نویسد؛ ستراتیژی قبلی پیشرفت افغانستان که بیشتر متکی بر کمک‎های از کنترول برامده خارجی بود، در این مورد کوتاه آمد تا به تأثیرات فساد عطف توجه نماید. در این ستراتیژی همچنان امیدهای دور از انتظار ظرفیت حکومت کابل در بخش سرمایه گذاری بر منابع افغانستان گره خورده بود.

به گفته نشریه؛ ستراتیژی که در نتیجه آن افغانستان فرصت‎هایی را از دست داد و نیز اعتبارش را نزد کمک کننده‎ها باخت.

فارن افییرز در ادامه می‎نویسد، با توجه به تلاش‎هایی که حکومت فعلی افغانستان در برخی موارد در پیش گرفته، ستراتیژی جدید بیشتر وابسته به واقعیت هاست، به این معنا که حکومت تأثیرات نامطلوب فساد را درک کرده و برای از بین بردن آن تعهد جدی نموده‎است.

به نوشته فارن افییرز این اقدامات کمک خواهد کرد که حکومت اعتماد و پشتیبانی جامعه جهانی را به دست آورده و راه را در سکتورهای مهم این کشور برای سرمایه گذاری بیشتر هموار سازد.

نشریه ی فارن افییرز می‎نویسد؛ کنفرانس بروکسل بار دیگر فرصتی خواهد بود برای حکومت افغانستان که روی دست آوردها و پلان‎های آینده خویش با کمک کننده‎ها صحبت نماید و مسئله سهم دارز مدت را در حالی مطمئن سازد که این کشور برای رسیدن به هدف خودکفایی خود تلاش می‎کند.

روزنامه نیویارک تایمز مروری کرده بر تلاش‎های نظامی و اعمار مجدد طی پانزده سال گذشته در افغانستان.

کارلوته گال که از سال ۲۰۰۱ بدینسو، دوازده سال برای افغانستان نگاشته است، در این مطلب خویش یک تصویر مکدر از افغانستان می‎دهد و در یک بخش آن می‎نویسد؛ چهار روز بعد یعنی هفتم اکتوبر پانزده سال از آغاز بمباری امریکا بالای طالبان و القاعده می‎گذرد. اما بعضاً آدم احساس می‎کند ما دوباره در سکَوَر ون هستیم (ناحیه نیویارک که قبل از حملات یازدهم سپتامبر آسمان خراش‎های مرکز تجارتی جهان در آن قد برافراشته بودند.). و چیزی نداریم که به مردم نشان دهیم.

نویسنده مطلب بعد از یک سلسله تذکرات با اشاره به کمک‎هایی که افغانستان طی پانزده سال گذشته از جامعه جهانی به دست آورده، می‎نویسد؛ افغانستان در کنار سواحل غربی، غزه و لایبریا کشوریست که سال‎های متمادی به مقایسه عواید ناخالص سالانه خویش کمک زیاد مالی به دست آورده‎است.

ایالات متحد امریکا از سال ۲۰۰۲ به اینسو پنجصد ملیارد دالر صرف مأموریت افغانستان کرده‎است که بیشترین بخش آن به تلاش‎های نظامی به مصرف رسیده‎است.

اما نیویارک تایمز از روی احصایه بانک جهانی می‎نویسد؛ افغانستان تا کنون یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. بیش از ده ملیون نفوس آن زیر خط فقر زنده‎گی می‎کنند و یک سوم نفوس آن از سواد بی بهره است.

XS
SM
MD
LG