لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

کمیته‌های مصونیت خبرنگاران در تمام ولایات افغانستان ایجاد می‌شود


کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان می‌گوید، بر اساس طرزالعمل جدید در همه ولایت‌های این کشور کمیته‌های مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها ایجاد خواهد شد.

مسئولین این کمیته می‎گویند، بر اساس تفاهم آنان با شورای امنیت ملی این کشور، برای مصونیت خبرنگاران اقدامات بیشتری صورت می‌گیرد.

نجیب شریفی رئیس این کمیته روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، فدراسیون ژورنالستان از شش ماه به این سو مشترکاً با شورای امنیت ملی افغانستان روی این طرزالعمل کار کرده‌است.

به گفته وی کمیته هماهنگی مصونیت خبرنگاران و رسانه‌ها روز گذشته به رهبری معاون دوم رئیس جمهور به کار آغاز کرد و کمیته‌های مشابه در ولایت‌های دیگر نیز ایجاد خواهد شد.

نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان
نجیب شریفی رئیس کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان

وی گفت:

"کار این طرزالعمل که تهیه شده اگر به صورت درست آن اجرا شود تا حد زیاد مشکلات امنیتی و مصونیتی که خبرنگاران از آن رنج می‌برند حل خواهد شد، این به معنی است که یک ستراتیژی موثر و جدی برای رفع تهدیدات خبرنگاران و رسانه‌ها و برای اخذ تدابیر پیش گیرانه برای مصونیت خبرنگاران ایجاد می‌شود."

آقای شریفی می‌گوید، کمیته مصونیت خبرنگاران در هماهنگی با وزارت داخله و کمیته توحید ریاست امنیت ملی عملاً برای مصونیت خبرنگاران کار می‌کند.

به گفته سخنگویان حکومتی در حال حاضر حدود ده هزار خبرنگار در هفتاد و پنج چینل تلویزیونی، دوصد رادیو و صدها رسانه چاپی مصروف کار اند.

اما همواره گزارش‌های در مورد خشونت علیه خبرنگاران نشر می‌شود و این موضوع نگرانی‌های جدی را به میان آورده‌است.

یافته های تازه اتحادیه ملی ژورنالستان افغانستان در مورد مشکلات خبرنگاران که هفته گذشته به نشر رسید نشان می‌دهد که مشکلات ژورنالستان و رسانه ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

در این حال اداره حمایت از رسانه های آزاد یا نی می‌گوید، همزمان با گسترش دامنه جنگ در همه نقاط این کشور، نگرانی‌ها در مورد کار خبرنگاران هم افزایش یافته است.

صدیق الله توحیدی رئیس اجرایی این اداره در صحبت به رادیو آزادی گفت، امیدوار هستند تا حکومت در زمینه مصونیت خبرنگاران اقدامات عملی را روی دست گیرد.

صدیق الله توحیدی رئیس اجرایی ادارۀ حمایت از رسانه ها
صدیق الله توحیدی رئیس اجرایی ادارۀ حمایت از رسانه ها

وی گفت:

"اقدامات اخیر حکومت دقیقاً سبب خوشبینی‌ها در میان خبرنگاران شده که خبرنگاران مورد حمایت حکومت قرار گرفته و مصونیت شان در نظر گرفته شود، از نظر اسناد تقنینی این حکومت کارهای زیادی را انجام داده اما از لحاظ عملی از آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی تاکنون بیشترین خشونت در برابر خبرنگاران انجام شده‌است."

خبرنگاران افغان و اتحادیه های دفاع از آنان می‌گویند، عدم دسترسی به موقع به اطلاعات، ناامنی، عدم رسیدگی به دوسیه‌های خشونت و قتل خبرنگاران و بسا موارد دیگر آنان را نگران ساخته است.

این کمیته در حالی ایجاد شده که پیش از این هم نهادهای برای دفاع از خبرنگاران ایجاد گردیده اما برخی از خبرنگاران افغان می‌گویند که این نهادها نتوانسته اند کاری مهمی را برای آنان انجام دهند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG