لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۴

فعالان و سیاسیون: ادامه کار حکومت وحدت ملی مشروع است


شماری از سران احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی و مدنی می‎گویند که ادامه کار حکومت وحدت ملی در سه سال آینده مانند دو سال گذشته آن مشروع است.

این تعداد سیاسیون و فعالان، حمایت شان را از ادامه کار حکومت اعلام کردند.

آنان می‎گویند، با آن‎که حکومت وحدت ملی برخی خلاها دارد اما اکثر کارهای آن قابل ستایش بوده و از این حکومت حمایت می‎کنند.

مسئولین احزاب سیاسی و نهادهای مدنی تفاهمنامه صلح با حزب اسلامی، تطبیق برخی پروژه‎های زیربنایی و جلب اعتماد جامعه جهانی را از دست آوردهای حکومت وحدت ملی می‎خوانند.

آنان ضمن استقبال از کارکردهای حکومت وحدت ملی گفتند، این حکومت در کنار خلاها، در دو سال گذاشته توانسته برای بقای نظام و بهبود وضعیت مردم گام‎های برجسته یی بردارد.

محمد عمر عیار رئیس حزب واحد افغانستان می‎گوید، حکومت وحدت ملی باید دوام کند و رهبران آن به تعهداتی‎که با مردم کرده‎اند عمل نمایند.

عیار: ملت افغانستان از حکومت می‎خواهد تا وعده هایشان را پس از این با جدیت عملی سازد.
عیار: ملت افغانستان از حکومت می‎خواهد تا وعده هایشان را پس از این با جدیت عملی سازد.

وی افزود:

"مشروعیت حکومت وحدت ملی مثل دو سال گذشته بعد از این هم ادامه دارد، آن برنامه‎ها یا وعده‎های که در جریان کمپاین‎های انتخاباتی به مردم سپرده بودند و تفاهمنامه‎های را که با جریان‎های سیاسی امضا کرده بودند، ملت افغانستان از حکومت می‎خواهد تا پس از این آن‎را با جدیت عملی سازد."

آقای عیار می‎گوید، با در نظر داشت وضعیت موجود در کشور بدیل دیگری برای حکومت کنونی دیده نمی‎شود و باید برای بقای آن تلاش شود.

این در حالیست که پیش از این شورای حراست و ثبات افغانستان، اتحادیه والی‎ها و برخی نهادها و چهره‎های سیاسی گفته‎اند که این حکومت برای دوسال مشروعیت دارد.

بر اساس تفاهمنامه ایجاد حکومت وحدت ملی، حکومت وحدت ملی باید برای روشن شدن سرنوشت ریاست اجرائیه در دو سال لویه جرگه را فراخواند.

رهبران حکومت همواره به عملی شدن تفاهمنامه ایجاد حکومت تاکید کرده‌اند.
رهبران حکومت همواره به عملی شدن تفاهمنامه ایجاد حکومت تاکید کرده‌اند.

رهبران حکومت همواره به عملی شدن تفاهمنامه ایجاد حکومت وحدت ملی تاکید کرده گفته‎اند که تعهدات شان را یکی پی دیگرعملی می‎کنند.

از سوی دیگر شماری از محققین می‎گویند، سران حکومت وحدت ملی مصروف تقسیمات قدرت بوده و این کار به گفته آنان سبب ناکامی حکومت وحدت ملی شده‎است.

نثار احمد کریم زی رئیس موسسه تحقیقی صلح افغانستان می‎گوید، سران حکومت باید بجای اختلافات به منافع ملی توجه کرده و درانجام کارها جدی باشند.

وی افزود:

"حکومت به موقف اش رسیده، رئیس جمهور، وزیر معلوم است، حال باید به درد مردم مرهم بگذارد."

با آن‎که در کنار برخی انتقادات دیگر مشروعیت حکومت وحدت ملی همواره برای مردم سوال بر انگیز بوده‎است، اما رهبران حکومتی می‎گویند که آنان در دوسال گذشته دست آوردهای زیادی داشته‎اند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG