لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

تصمیم جدید شاروالی کابل در مورد اعمار بلند منزل‌های غیر معیاری


شاروالی کابل می‎گوید پس از این به هیچ کس اجازه نمی‎دهد تا بلند منزل‎های غیر معیاری و خود سر در شهر کابل اعمار نماید.

شاروالی کابل اعمار بلند منزل‎های خود سر را در این شهر یک مشکل جدی خوانده، هشدار می‎دهد که پس از این هرکس دست به اعمار چنین ساختمان ها بزند با برخورد قانونی روبرو خواهد شد.

عبدالله حبیب زی سرپرست شاروالی کابل روز سه شنبه در نشست استجوابیه مشرانو جرگه گفت اعمار این بلند منزل‎ها بیشتر از سوی افراد زورمند صورت گرفته، مشکلات جدی را در شهر ایجاد کرده‎است.

حبیب زی همکاری پولیس را در این زمینه مهم خوانده و روی همکاری حوزه‎های امنیتی در این زمینه تاکید کرد.

حبیب زی: بعد از این هر تعمیری‎که خلاف قانون ساخته می‎شود مالک اش دستگیر و به مراجع عدلی و قضایی معرفی می‎گردد.
حبیب زی: بعد از این هر تعمیری‎که خلاف قانون ساخته می‎شود مالک اش دستگیر و به مراجع عدلی و قضایی معرفی می‎گردد.

آقای حبیب زی همچنان گفت اصلاحات را در نواحی شهر آغاز کرده و آن‎را تطبیق می‎کند.

وی افزود:

"تصمیم جدی گرفتیم که پس از این ساختمان‎های خود سر و خلاف معیارات جلو گیری نمایم. تمام مسایل قانونی اش را آماده ساختیم، بعد از این هر تعمیری‎که خلاف قانون ساخته می‎شود مالک اش دستگیر و به مراجع عدلی و قضایی معرفی می‎گردد."

آقای حبیب زی گفت یکی از مشکلات در بخش تاخیردر پروژه دشت پدوله نیز ممانعت زورمندان و نبود بودجه می‎باشد که همه پول‎های آن قبلاً مصرف شده‎است.

سناتوران در این نشست در کنار مشکل اعمار بلند منزل‎ها انتقادات شان را در خصوص افزایش کثافات، آلوده‎گی محیط زیست، توقف کار ها نیز با سرپرست شاروالی کابل مطرح کردند.

اما بلند بردن عواید شاروالی کابل و توجه به آب‎های سطحی از برنامه‎های بود که سرپرست شاروالی کابل از تهیه و عملی ساختن آن در آینده وعده سپرد.

مشکلات اعمار بلند منزل‎های خود سر و غیر معیاری در کابل از چندین سال به این طرف ادامه داشته و مسئولان شاروالی در سال‎های قبل بخاطر عدم جلوگیری از آن به شورای ملی فرا خوانده شده بودند.

کارشناسان افغان می‎گویند اعمار ساختمان‎های خود سر و بلند منزل بیشتر از سوی گروهای مافیایی صورت می‎گیرد که حمایت افراد بلند پایه دولت را با خود دارند.

انجنیر مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان شاروالی کابل را در اجرای عملی کردن تعهدات اش در این خصوص ناتوان می‎داند.

خروتی: ر عقب این‎ها افراد قوی مافیایی وجود دارند و هیچگاه این پروژه عملی شده نمی‎تواند.
خروتی: ر عقب این‎ها افراد قوی مافیایی وجود دارند و هیچگاه این پروژه عملی شده نمی‎تواند.

وی افزود:

"در عقب این‎ها افراد قوی مافیایی وجود دارند و هیچگاه این پروژه عملی شده نمی‎تواند همین تعهدی‎که در آنجا کرده من فکر نمی‎کنم این تعهد عملی شود."

این درحالیست که سرپرست شاروالی کابل جلوگیری از اعمار ساختمان‎های خود سر را مربوط به همکاری پولیس دانسته اما انتقاد می‎کند که با وجود تقاضاهای مکرر از حوزه‎های پولیس در این زمینه همکاری لازم صورت نگرفته‎است.

اما وی گفت اخیرا قوماندانی امنیه کابل بخاطر همکاری با این اداره شماری از پولیس را در اختیارآنان قرارداده تا برنامه‎های شان را در نواحی مختلف این شهر تطبیق نمایند.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG