لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۵

اتحادیه اروپا ۱.۲ میلیارد یورو با افغانستان کمک می‌کند


اتحادیه اروپا کمک مالی جدید را امروز در نشست بروکسل در مورد افغانستان اعلام می‌کند.

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی امروز اندک پیش از آغاز نشست "مشارکت برای رفاه و صلح" در بروکسل گفت که جامعه جهانی به کمک خود با افغانستان همچنان ادامه خواهد داد.

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی
فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و پالیسی امنیتی

وی گفت:

"تا جایی که به اتحادیۀ اروپا و کشورهای عضو آن مربوط می‌شود، ما کمکِ به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو را وعده خواهیم کرد و از شریکان ما نیز تعهد مشابه را انتظار دارم. اما، این تنها کمک پولی نیست، ما افغانستان را از لحاظ سیاسی هم حمایت می‌کنیم، بنابرین مطمئنم که کمک مالی ادامه خواهد یافت و تمویل کننده‌گان در مورد افغانستان خسته نخواهند شد."

حکومت افغانستان انتظار دارد که جامعه جهانی تا به چهار میلیارد دالر سالانه تا سال ۲۰۲۰ میلادی با حکومت افغانستان کمک کند.

بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل متحد نیز پیش از آغاز نشست در بروکسل از کمک جامعه جهانی با افغانستان استقبال کرده گفت که سازمان ملل هم در کنار حکومت و مردم افغانستان خواهد ایستاد.

بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل‌متحد
بان کی مون منشی عمومی سازمان ملل‌متحد

وی گفت:

"مهم است که جامعه بین‌المللی امروز پیام قوی را برای کمک با مردم و حکومت افغانستان فرستاد. سازمان ملل‌متحد آماده‌است تا با قدرت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های عمدۀ جامعه بین‌المللی کار کند تا مردم افغانستان بتوانند در صلح و جهان مرفه زنده‌گی کنند."

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و دونالد توسک رئیس شورای اروپا امروز چهارشنبه دومین روز و مهمترین روز کنفرانس بروکسل برای افغانستان را می‌گشایند.

تا به هفتاد کشور و بیست سازمان بین‌المللی این‌جا گردهم آمده‌اند تا از صلح، مصالحه، رفاه، دولت سازی، توانمند ساختن زنان و نیز ثبات سیاسی و اقتصادی افغانستان پیشتیبانی کنند.

درین نشست، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، رولا غنی بانوی اول، محمد حنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی، صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه، اکلیل احمد حکیمی وزیر مالیه، نسرین اوریا خیل وزیر کار، امور اجتماعی، شهداء و معلولین، سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر، حبیبه سرابی معاون شورای عالی صلح و شماری دیگر از مقام‌های افغان رئیس جمهور غنی را همراهی می‌کنند.

حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا گفته‌اند که کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان پیام قوی از امید، اعتماد و تغییر را برای مردم افغانستان می‌فرستد.

کنفرانس بروکسل در مورد افغانستان که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این‌طرف یازدهمین کنفرانس در مورد این کشور است، امروز چهارشنبه با سخنرانی اختتامیۀ عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG