لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۵

وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان، فرهنگ کاپی رایت را رایج می‌سازد


وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان می‎خواهد فرهنگ کاپی رایت را در کشور رایج سازد.

مقام‎های این وزارت می‎گویند، کاپی رایت هنوز هم در این کشور رعایت نمی‎شود و این کار انتقادهای برخی رسانه‎ها، مؤلفان، هنرمندان و دیگر بخش‎ها را با همراه داشته‎است.

این وزارت روز چهارشنبه برای ترویج فرهنگ کاپی رایت در کشور نشستی را تحت نام "ترویج فرهنگ کاپی رایت" در کابل برگزار کرد.

مقام‎های وزارت اطلاعات و فرهنگ گفتند، آنان تلاش می‎کنند تا با تطبیق برخی قوانین نافذه افغانستان جلو این معضل را بگیرند.

زردشت شمس معین وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گوید، با آنکه برخی اصول در این راستا نافذ است اما دیده می‎شود که مؤلف به حق و کاپی کننده به مسئولیت‌اش توجه نکرده و همین سبب شده تا از خلاقیت یک اداره، شخص، یا رسانه دیگران به طور غیر قانونی استفاده نمایند.

آقای شمس گفت، مؤلف، هنرمند و یا هم صاحب یک مفکوره که برای نخستین بار با تطبیق طرحی خود برنامه را ایجاد می‎کند باید به عنوان مالک معنوی آن شناخته شود.

زردشت: مولف، هنرمند و یا هم صاحب یک مفکوره که برای نخستین بار با تطبیق طرحی خود برنامه را ایجاد می‎کند باید به عنوان مالک معنوی آن شناخته شود.
زردشت: مولف، هنرمند و یا هم صاحب یک مفکوره که برای نخستین بار با تطبیق طرحی خود برنامه را ایجاد می‎کند باید به عنوان مالک معنوی آن شناخته شود.

وی افزود:

"ناشر بدون پرسش از مؤلف کتاب وی را برای بار دوم چاپ می‎کند، مؤلف این را نمی‎داند که برای چاپ دوم باید او موافق باشد، اگر وی این حقوق را داده باشد که بار دوم نشر شود درست است در غیر آن نشر کننده باید به تولید ذهن فرد دیگر امتیاز بدهد."

مقام‎های وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گویند، برخی اوقات یک رسانه، مسابقه سپورتی، فلم و یا هم سریالی را آغاز کرده اما رسانه دیگر بدون دادن امتیاز آن‎ را تکرار نشر می‎نماید.

به گفته آنان قانون کاپی رایت در سال ۱۳۸۷ هجری تصویب شد، اما پس از امضای برخی کنوانسیون‎ها، تفاهمنامه‎ها و عضویت سازمان جهانی تجارت، نیاز به آوردن تعدیلات در قانون دیده می‎شود.

بصیر انور وزیر عدلیه می‎گوید، وزارت‎های تجارت و اطلاعات و فرهنگ در قانون کاپی رایت برخی پیشنهادات را مطرح کرده‎اند که پس از تصویب از سوی شورا نافذ خواهد شد.

وی افزود:

"پس از غنی سازی مکمل این قانون طی مراحل می‎شود، این قانون جدید در هفت فصل و چهل و شش ماده تدوین شده، دقت به آن صورت گرفته و در این عرصه سند تقنینی مهمی می‎باشد."

در این حال برخی از اعضای رسانه‎ها گفتند، این قانون از یک‌سو برای مردم به طور درست تشریح نشده و از طرف دیگر برخی رسانه‎ها که تازه به فعالیت آغاز کرده‎اند تلاش دارند تا از دست آوردهای رسانه‎های دیگر استفاده کنند.

مقام‎های وزارت اطلاعات و فرهنگ می‎گویند، برای تشریح این قانون برنامه‎های آگاهی دهی را برای مسئولین رسانه‎ها در مرکز و ولایت‎ها برگزار خواهند کرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG