لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۵

لعل: توافق در مورد برگشت شماری از مهاجرین از اروپا عادلانه نیست


سازمان حقوق بشر افغانستان می‌گوید، توافق در مورد برگشت شماری زیادی از مهاجرین افغان از کشورهای اروپایی غیر عادلانه، نقض حقوق بشر و حقوق مهاجرین است.

لعل گل لعل رئیس این سازمان روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی تصمیم در این مورد را غیر عادلانه خوانده گفت، مهاجرین افغان نباید قربانی سیاست‌های اتحادیه اروپا و حکومت وحدت ملی گردند.

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"این نقض حقوق بشر و نقض حقوق مهاجرین است، باید مهاجرین بی‌گناه و مظلوم قربانی سیاست‌های کشورهای اروپایی و سیاست‌های حکومت وحدت ملی نشوند، در این مورد باید تحقیقات بیشتر صورت گیرد تا اینکه کنوانسیون‌های حقوق بشری نقض نشده و کسانی که یکسال یا دو سال را در بی‌سرنوشتی سپری کرده‌اند با سرنوشت بدتری روبرو نشوند."

این اظهارات پس از آن بیان می‌شود که حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا در آستانه کنفرانس بروکسل، به هدف مبارزه با مهاجرت‌های غیر قانونی روی سندی توافق کردند.

در اعلامیه نشر شده از سوی اتحادیه اروپا آمده‌است که توافق بر این سند برگشت آن عده پناهجویانی را یقینی می‌نماید که درخواست پناهنده‌گی‌شان برابر با معیارها و قوانین اتحادیه اروپا نباشد.

در ادامه آمده در نشستی که در پیوند به این مسئله در چهارم اکتوبر برگزار شده‌بود فیصله شد تا گروه مشترک کاری دو طرف بزودی نشستی را برگزار کنند.

بر بنیاد معلومات حکومت افغانستان ۲۵۰ هزار افغان در سال گذشته میلادی به کشور های اروپایی درخواست پناهنده‌گی داده‌اند و احتمال می‌رود تا چهل درصد آنان را که حدود یکصد هزار تن می‌شوند، برگشت داده شوند.

ده روز قبل اما صدها پناهجوی افغان در شهر هامبورگ جرمنی علیه بازگشت‌شان به افغانستان دست به اعتراض زده خواستند تا با مهاجرین افغان برخورد تبعیض‌آمیز نشود.

از سوی هم حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان به رادیو آزادی گفت، تمامی موارد در رفع مشکلات مهاجرین که برگشت داده می‌شوند در سند مشترک جا داده شده‌است.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان
حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان

وی گفت:

"بدون شک هموطن ما با سپری کردن مشکلات زیاد و مصرف پول گزاف خود را به کشورهای اروپایی رسانیده‌اند، اگر یک تعداد افغان‌ها را که درخواست‌های پناهنده‌گی‌شان پذیرفته نشده‌است اتحادیه اروپا تعهد کرده که در قسمت ادغام مجدد آنان با حکومت افغانستان کمک خواهد کرد."

توافق بر برگشت شماری از مهاجرین به افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که شش ماه پیش از این وزیر خارجه افغانستان گفت، به هیچ طیاره حامل انتقال پناهجویان افغان حتی اگر داوطلب هم باشند در این کشور اجازه نشست داده نمی‌شود.

گزارش: سحر لیوال

مرتبط

XS
SM
MD
LG