لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

ناتو: جز راه حل سیاسی، گزینه دیگری برای افغانستان وجود ندارد


منشی عمومی ناتو بار دیگر تأکید کرده که به جز راه حل سیاسی، گزینه دیگری برای افغانستان وجود ندارد.

وی در حاشیه کنفرانس بروکسل همچنان تأکید کرد که حمایت ناتو از نیروهای امنیتی افغان و شهروندان افغانستان ادامه خواهد یافت.

ناتو و متحدین بین‌المللی افغانستان به ادامه کمک و حمایت پایدار از افغان‎ها برای سال‎های پیشرو تأکید می‎کنند.

در کنار سایر مقام‎ها، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو می‎گوید، امنیت و پیشرفت افغانستان متناسب به همدیگر اند و کنفرانس بروکسل برای ادامه حمایت جامعه بین‌المللی از افغانستان خیلی مهم بود.

وی در گفتگوی ویژه با رادیو آزادی در بروکسل گفت که در کنار کمک بین‌المللی، ناتو از حل سیاسی مسئله افغانستان حمایت کرده و حمایت می‎کند.

ستولتنبرگ: ما از هر تلاش برای یافتن حل سیاسی از در مذاکره حمایت می‎کنیم.
ستولتنبرگ: ما از هر تلاش برای یافتن حل سیاسی از در مذاکره حمایت می‎کنیم.

وی افزود:

"ما از هر تلاش برای یافتن حل سیاسی از در مذاکره حمایت می‎کنیم و در دراز مدت باید حل سیاسی از طریق مذاکره در بحران افغانستان وجود داشته باشد. اما فکر می‎کنم برای درک کردن، خیلی مهم است که هیچ تناقضی میان داشتن اردو و نیروهای قدرتمند در افغانستان و یافتن راه حل سیاسی و صلح‌آمیز وجود ندارد. در جانب مقابل، اگر طالبان و سایر گروه‎های شورشی فکر می‎کنند که آن‎ها در میدان جنگ برنده می‎شوند، واقعاً نمی‎خواهند تا برای یافتن یک راه حل سیاسی تلاش کنند."

منشی عمومی ناتو در ادامه این گفتگو با رادیو آزادی افزود، اردوی نیرومند افغانستان و پشتیبانی قوی ناتو، اساس‌گذار حل سیاسی بحران افغانستان است.

ستولتنبرگ همچنان تأکید کرد که بر اساس آنچه در اجلاس ناتو در ماه جولای در وارسا تصمیم گرفته شد، سیزده هزار سرباز بین‌المللی در افغانستان حضور خواهند داشت.

این نیروها در میدان‎های جنگ شرکت نخواهند کرد اما به آموزش، مشوره و تجهیز نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.
این نیروها در میدان‎های جنگ شرکت نخواهند کرد اما به آموزش، مشوره و تجهیز نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

به گفته وی، این نیروها در میدان‎های جنگ شرکت نخواهند کرد اما به آموزش، مشوره و تجهیز نیروهای امنیتی افغان ادامه خواهند داد.

ناتو حدود پانزده سال گذشته در افغانستان حضور داشته و تا سال ۲۰۱۴ نقش فعال در میدان‎های جنگ در این‎کشور داشته‎است.

منشی عمومی ناتو می‎گوید، برای حکومت افغانستان حمایت قوی و عملی را فراهم می‎کنند تا در همکاری با کشورهای مختلف منطقه، تلاش‎ها به راه حل سیاسی بی‌انجامد.

با اعلان حمایت بین‌المللی و کمک بیش از ۱۵ میلیارد دالر در چهار سال آینده با افغانستان، منشی عمومی ناتو به رادیو آزادی گفت که این پیمان نظامی افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

ستولتنبرگ: ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.
ستولتنبرگ: ناتو افغانستان را تنها نخواهد گذاشت.

وی برای شهروندان افغانستان چنین پیام داد:

"ناتو به حمایت از شما ادامه خواهد داد. ناتو برای تقریباً پانزده سال در افغانستان بوده و به فراهم کردن حمایت سیاسی و عملی ادامه خواهد داد. ما به آموزش و همکاری با نیروهای افغان ادامه می‎دهیم و تمویل اردو و نیروهای امنیتی افغان از سوی ما ادامه خواهد یافت."

در اجلاس ناتو به روزهای سه شنبه و چهارشنبه که در مورد افغانستان متمرکز بود، نماینده‎گان و مقام‎های ۷۵ کشور و بیش از بیست نهاد بین‌المللی شرکت کرده‌بودند.

کشورهای تمویل کننده در نشست بروکسل بیشتر روی امنیت و ترقی افغانستان و حفظ دستاوردهای پانزده ساله تأکید کردند.

امریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عضو ناتو امیدواری دارند که نشست بروکسل، حکومت افغانستان را قادر سازد تا اصلاحات عملی را به اجرا بگذارد و اطمینان دهد که کمک‎های چهار سال آینده برای افغانستان ضایع نخواهد شد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG