لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

پنتاگون: فرار نظامیان افغان از پایگاه‌های امریکا نگران کننده‌است


مقامات وزارت دفاع امریکا می‌گویند، در کمتر از دو سال ۴۴ تن از نیروهای افغان هنگام آموزش در ایالات متحده، احتمالاً برای کار و زنده‌گی غیر قانونی در این کشور ناپدید شده‌اند.

حدود دو هزار و هفتصد نیروی افغان از ۲۰۰۷ میلادی تا کنون در ایالات متحده امریکا آموزش نظامی گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد، با آنکه تعداد نیروهای ناپدید شدۀ افغان به مراتب کمتر از آنست که در امریکا آموزش دیده‌اند، اما ناپدید شدن آن‌ها، مراحل انتخاب شدن شان را در برنامه آموزش تحت سؤال قرار می‌دهد.

به باور رویترز، ناپدید شدن نیروهای افغان در جریان آموزش در امریکا برای اداره رئیس جمهور بارک اوباما نیز شرم‌آور است که میلیاردها دالر را برای آموزش این نیروها به مصرف می‌رساند.

افشای ناپدید شدن نیروهای افغان همچنان می‌تواند انتقاد دونالد ترمپ نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا را که مخالف پالیسی فعلی پذیرش پناهنده‌گان است شدت ببخشد.

ستمپ: تا حال هشت نیروی افغان بدون اجازه پایگاه‌های نظامی شان را ترک کرده‌اند.
ستمپ: تا حال هشت نیروی افغان بدون اجازه پایگاه‌های نظامی شان را ترک کرده‌اند.

آدم ستمپ سخنگوی پنتاگون به رویترز گفته‌است که از ماه سپتمبر سال روان تا حال هشت نیروی افغان بدون اجازه پایگاه‌های نظامی شان را ترک کرده‌اند که به گفتۀ آقای ستمپ نگران کننده‌است.

به گفتۀ وی، جای بود و باش این نیروها که ناپدیده شده‌اند، هنوز هم معلوم نیست.

آدم ستمپ در ادامه گفته‌است، وزارت دفاع امریکا در حال بررسی بهبود بخشیدن مراحل و معیارهای واجد شرایط بودن برای آموزش نظامی در امریکا است که جلو فرار نیروهای افغان را در امریکا بگیرد.

در همین حال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آزادی گفت، هر محصل نظامی که برای آموزش به خارج از کشور می‌رود از سوی یک‌تن ضمانت می‌شود.

رادمنش: هر محصل نظامی که برای آموزش به خارج از کشور می‌رود از سوی یک تن ضمانت می‌شود.
رادمنش: هر محصل نظامی که برای آموزش به خارج از کشور می‌رود از سوی یک تن ضمانت می‌شود.

به گفتۀ آقای رادمنش، وزارت دفاع افغانستان نیز روی بهتر شدن پروسه پذیرش این محصلین نظامی برای آموزش در خارج از کشور کار می‌کند.

وی می‌گوید:

"وزارت دفاع در این مورد پالیسی دارد، هر کسیکه برای آموزش به خارج می‌رود از سوی یک شخص با اعتبار ضمانت می‌شود. با آن هم وزارت دفاع روی بهتر شدن این پالیسی کار می‌کند تا در آینده آن‌ها از طریق بایومتریک داخل پروسه شوند و بر اساس تعهد دوباره به کشور برگردند."

مقامات پنتاگون که نخواسته‌اند از آن‌ها نام گرفته شود به رویترز گفته‌اند که هیچ شواهدی در دست نیست که نشان دهد، حضور نیروهای ناپدید شدۀ افغان در امریکا برای این کشور تهدید است.

دونالد ترمپ که در نظر دارد پس از برنده شدن به عنوان رئیس جمهور امریکا، یک دیوار میان امریکا و مکسیکو بسازد همچنان پیشنهاد کرده که جلو ورود مسلمانان در کشورش گرفته شود.

پس از آنکه عمر متین که پدرش در افغانستان تولد شده‌بود، ۴۹ تن را در یک کلوپ همجنسگرایان در امریکا به قتل رساند، ترمپ گفت، آن‌هاییکه به امریکا می‌آیند، باید به درستی تحت بررسی قرار بگیرند.

XS
SM
MD
LG