لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

جنگ میان طالبان و نیروهای افغان در کندز وارد پنجمین روز شد


خبر نگار رایو آزادی از ولایت کندز خبر می‎دهد که طالبان مسلح صبح امروز جمعه حملات خود را در قسمت جنوبی شهر کندز (شهرک پاین دوره) شدت بخشیده‎اند.

مردم عام و موترهای نظامی بسوی میدان هوایی کندز پا به فرار نهاده‎اند و صدای سلاح‎های سبک و سنگین شنیده می‎شود.

باشده‎های کندز عدم هماهنگی میان نیروهای افغان را علت به درازا کشیدن جنگ در کندز می‎دانند.

آنان می‎گویند نظر به کمیت طالبان در کندز، نیروهای کافی افغان در کندز مستقر اند اما این‎که چرا آنان نتوانسته اند در طول چهار روز گذشته و امروز کندز را تصفیه کنند، سوال بر انگیز است.

یک باشنده کندز: آب نداریم، نان نداریم، آب پیدا نمی‌شود و مردم از زیر دوره از راه دور آب می‎آورند.
یک باشنده کندز: آب نداریم، نان نداریم، آب پیدا نمی‌شود و مردم از زیر دوره از راه دور آب می‎آورند.

این باشندگان از حکومت مرکزی می‌خواهند که هرچی زوتر در خصوص پاکسازی این شهر اقدام عملی نمایند که خانواده‌های بی‌جاده شده دوباره به منازل شان برگردند.

دوتن از آن‌ها در صحبت با رادیود آزادی گفتند:

"آب نداریم، نان نداریم، آب پیدا نمی‌شود و مردم از زیر دوره از راه دور آب می‎آورند، چرا همین آب را رها نمی‌کنند؟ همین قدر ماشین نیست که آب را جاری بسازد خبازی‌ها هم فقل است."

" خودت به چشم سر می‌بینی که خط در سرک پوهنتون است و دولت یک قدم پیش روی نکرده‎است کسانی‌که پول داشتند بیرون شده‎اند و مردم غریب مانده‎اند و تمامی مردم غریب در خانه‌های شان زخمی و شهید شده‎اند."

یگانه منطقه امن در کندز (شهرک پاین دوره) گفته میشد که اکنون طالبان حملات خود به این ساحه را نیز بیش از پیش شدت بخشیده‎اند.

این در حالیست که رئیس شورای ولایتی کندز می‎گوید جنگ شدید میان نیروهای افغان و طالبان هنوز هم جریان دارد.

محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز امروز جمعه به رادیو آزادی گفته که نیروی کافی افغان در این ولایت موجود است اما تا حالا نیز نتوانسته اند طالبان را عقب رانند.

ایوبی: مقامامت مرکزی برای از بین بردن شورشیان اراده لازم ندارند.
ایوبی: مقامامت مرکزی برای از بین بردن شورشیان اراده لازم ندارند.

ایوبی افزود، قسمی معلوم می‎شود که مقامامت مرکزی برای از بین بردن شورشیان اراده لازم ندارند.

او گفت:

" پنج روز است که درگیری در داخل شهر خانه به خانه و کوچه به کوچه جریان دارد و از اثر این جنگ مردم ملکی خیلی متضرر شده و به مردم خسارات جانی و مالی رسیده‎است. قرار راپورها تا اکنون بیش از ۲۰۰ ملکی کشته و زخمی شده‎اند و این وضعیت برای ما قناعت بخش نیست و دولت مرکزی باید اقدام عملی کند."

او گفت که جنگ جاری در کندز آب آشامیدنی، غدا، مواد سوخت و برق را بالای مردم قطع کرده‌است که دوام آن فاجعه انسانی را به بارو آورده می‌تواد.

اما سید محمود دانش سخنگوی والی کندز می‌گوید که در میان نیروهای دولتی هماهنگی قوی وجود دارد.

دانش: هم اکنون در داخل شهر عملیات تصفیوی نیروهای مشترک افغان جریان دارد.
دانش: هم اکنون در داخل شهر عملیات تصفیوی نیروهای مشترک افغان جریان دارد.

آقای دانش افزود، که هم اکنون در داخل شهر عملیات تصفیوی نیروهای مشترک افغان جریان دارد و تا اکنون برخی ساحات مهم شهر را از وجود طالبان مسلح پاکسازی کرده‎اند.

روز گذشته سخنگوی نیروهای کوماندوی افغانستان آقای احمد جاوید سلیم نیز به رادیو آزادی گفته بود که طالبان را از برخی ساحات کندز به عقب رانده اند.

باید یاد آور شد، این پنجمین روز است که درگیری شدید میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح در قسمت جنوبی شهر، پایین (شهرک سر دوره)، در قسمت غربی جوار چمن سپین زر، بندر کابل، سه درک، به طرف شمال در مربوطات بندر امام صاحب و از طرف شرق در چهار راهی سینما ناشر و بندر خان آباد شهر کندز ادامه دارد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG