لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

تبصره روزنامه‌های جهان در مورد افغانستان


روزنامه واشنگتن پست در شماره اخیر خود مقاله را در باره کنفرانس بروکسل که در آن کمک بیش از ۱۵ ملیارد دالر به افغانستان تعهد شده، به نشر رسانده و در قسمتی از آن می‎نویسد که کشورهای کمک کننده، از رهبران افغان خواستند که از تلاش‎های صلح آمیز برای پایان جنگ پانزده ساله در این کشور، حمایت کنند.

واشنگتن پست، از دونالد توسک رئیس شورای اروپایی نقل کرده می‎نویسد، افغانستان در حال حاضر با خشونت، ا ختلافات و فقر دست و گریبان‎است و به گفته وی بدون حمایت آن‎ها، این کشور به عقب می‎رود.

رئیس شورای اروپایی گفت، هرچند او از حمایت مالی بین المللی از افغانستان استقبال می‎کند، اما بگفته آقای توسک مهم این است که از این کشور حمایت شود تا برای تامین صلح تلاش کند.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه می‎نویسد، رئیس جمهور اشرف غنی در سخنرانی خود در کنفرانس بروکسل بر تعهدات اش برای آماده ساختن جوانان به هدف از بین بردن فقر دادن صلاحیت بیشتر به زنان، خود کفایی اقتصادی و ایجاد ثبات و شفافیت، تاکید ورزیده‎است.

روزنامه می‎نویسد، رئیس جمهور افغانستان در ادامه بیانیه خود در نشست بروکسل همچنان از توافق با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار یادآور شده افزود، گفتگوی صلح با حزب اسلامی بر اساس قانون اساسی در داخل افغانستان صورت گرفت.

به گفته نویسنده اشرف غنی در بیانیه خود تصریح نمود که افغان‎ها می‎توانند، صلح کنند و صلح می‎کنند.

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا در مقاله موضوع تهدید اتحادیه اروپا به حکومت کابل را در ارتباط به برگشت افغانان پناهجو، بر ملا ساخته می‎نویسد که یک روز پیش از برگزاری کنفرانس بروکسل موافقه شد، در صورتی که حکومت افغانستان بخواهد سالانه از اتحادیه اروپا کمک مالی یک اعشار ۲۵ ملیارد یورو را بدست آورد، پس هزاران پناهجوی افغانی را باید بپذیرد که درخواست پناهندگی آن‎ها رد شده‎اند.

روزنامه تایمز می‎نویسد، فرانک والتر شتاین مایر وزیر امور خارجه جرمنی به رئیس جمهور افغانستان گفته که اگر برگشت مهاجران افغان را بپذیرد، جرمنی سالانه با افغانستان چهار صد ملیون یورو کمک مالی می‎کند.

وزیر امور خارجه جرمنی گفت، کمک کشورش با افغانستان به عملی کردن این موافقتنامه مشروط است.

به نوشته نویسنده مقاله، دونالد توسک رئیس شورای اروپایی از موافقه رئیس جمهور افغانستان به خاطر پذیرفتن دوباره پناهنده گان افغان استقبال کرد.

یک سازمان ناظر حقوق بشر در سویدن سند محرم کمیسیون اروپایی را بدست آورده‎است که نشان می‎دهد، بر اساس موافقتنامه بین حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا به زودی بیش از ۸۰ هزار پناهجویان افغان دو باره به کشور شان بر گشتانده می‎شوند.

XS
SM
MD
LG