لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۱

شکایت باشنده‌های پروان از قانونمند نساختن قضایا در این ولایت


شماری از باشنده‎گان ولایت پروان شکایت دارند که در بسیاری مواردی که با قضایای حقوقی برمیخورند، ادارت حکومت محلی به جای آن که به قضایا مطابق قانون عمل کند، مردم را به جرگه‎ها تحویل می‎دهند تا فیصله کنند.

یکی از این شکایت کننده‎گان در این خصوص می‎گوید، در ولسوالی جبل السراج پروان این مشکل عدم رسیدگی قانونی به قضایا بیشتر دیده می‎شود.

وی افزود:

"عبدالحدا هستم از ولسوالی جبل السراج، زمینم یک زور آور غضب کرده و من سه بار به اداره ولسوالی جبل السراج رفتم شکایت نمودم اما هیچ کس به من توجه نکرد، بخاطریکه برایم می‎گفتند این قضیه را در قریه به موی سفیدان بسپار، موی سفیداین به نفع خود شان فیصله می‎کنند، در حق من یک ظلم بزرگ شده بخاطریکه پول نداشتم کسی به گپ من گوش نکرد.

یک نفر دوازده سال مکتب می‎خواند، چهار سال هم سارنوالی را، قضیه را به او نمی مانند که فیصله کند، بلکه قضیه را به یک موی سفید محل محول می‎کنند."

با این حال مسؤلین حکومتی ولایت پروان تائید می‎کنند که شماری از قضایا و موارد حقوقی را به بزرگان قومی در محلات محول می‎کنند.​

سکندری: در موضوعات حقوقی که میان افراد در سطح یک قریه اتفاق می افتد لازم است که در آنجا بزرگ‎های منطقه موضوع را حل و فصل نمایند.
سکندری: در موضوعات حقوقی که میان افراد در سطح یک قریه اتفاق می افتد لازم است که در آنجا بزرگ‎های منطقه موضوع را حل و فصل نمایند.

سمندر سکندری ولسوال جبل السراج در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اکثرا در موضوعات حقوقی که میان افراد در سطح یک قریه اتفاق می افتد لازم است که در آنجا بزرگ‎های منطقه به شمول امام مسجد و یاهم ملک قریه در یک موضوعی که آنقدر بزرگ نباشد و بخاطری‎که مردم در دفاتر دولتی سرگردان نشوند ایجاب می‎کند که موضوع را حل و فصل نمایند."

رسیدگی به قضایای حقوقی ومسایل منازعات محلی از طریق جرگه‎ها از سال‎های گذشته در ولایت‎های شمال کابل نیز رایج است، اما به نظرمی‎رسد، که مردم پس از این خواهان قانونمند شدن رسیدگی به قضایا اند وفیصله‎های جرگه‎ها را به نفع شان نمی‎دانند.

گزارش: احمد هنایش

XS
SM
MD
LG