لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

نیویارک تایمز: در درگیری‌های کندز هزاران تن بیجا شده‌اند


بعضی از روزنامه ها و نشریه های غربی در شماره های اخیر خود در مورد حالات شهر کندز مطالبی را به نشر رسانده‌اند.

نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز می‌نویسد دقیق یکسال قبل از این کندز به دست طالبان سقوط کرد و رهایی آن از چنگ طالبان با تاوان بزرگی همراه بود، زیرا شفاخانه داکتران بدون سرحد اشتباهاً هدف حمله هوایی قرار گرفت و یک تعداد مردم بیگناه از جمله داکتران و مریضان شفاخانه کشته شدند.

به نوشته روزنامه این بار جنگ‌ها در مناطق اهالی نشین سبب شده است که هزاران تن خانه های خود را ترک کنند، برق نیست، آب و مواد خوراکی هم به مشکل بدست می‌آید و به گفته ملل متحد کندز در آستانه مصیبت بشری قرار دارد.

والستریت ژورنال

روزنامه والستریت ژورنال هم در شماره اخیر خود به بیانات ملل متحد درباره کندز اشاره نموده می‌نویسد که گفته است بسیار خانواده‌ها نتوانسته اند وسایل مهم خود را با خود ببرند و دار و ندار خود را رها کرده‌اند.

سازمان ملل متحد با حکومت افغانستان همکاری می‌کند تا به افراد آسیب پذیر کمک برسانند.

به نوشته والستریت ژورنال یک تعداد بیجا شده‌گان کندز به مزار شریف و کابل رسیده‌اند.

فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی می‌نویسد سال گذشته در ۲۸ ماه سپتمبر جنگجویان طالبان شهر کندز را تصرف نمودند.

در ساعات اول صبح آنها به شهر رخنه کردند و تا نیمه روز مرکز شهر بدست آنها افتاد.

در سوم ماه اکتوبر قوای خاص امریکا عملیات را آغاز کرده و طالبان را به عقب راندند، اما تاوان آن زیاد بود. یک مصیبت عملیات برای باز پس گیری شهر کندز حمله هوایی بر شفاخانه داکتران بدون سرحد بود که تعمیر آن هنوز هم به مخروبه شباهت دارد.

به نوشته نشریه طالبان در آستانه یک سالگی این حمله دوباره به دروازه های کندز رسیده‌اند.

اکانامیست

مجله اکانامیست در شماره اخیر خود می‌نویسد افزایش حملات طالبان در افغانستان و مخصوصاً حمله بر کندز در وقت بدتر از این رخ داده نمی‌توانست. زیرا دقیق زمانیکه حکومت افغانستان می‌خواست در کنفرانس بروکسل دست‌آوردهای خود را نشان بدهد و حکومت وحدت ملی نتایج کار دو ساله خود را با جامعه جهانی در میان بگذارد، این حملات شعله ور شدند.

به نوشته مجله رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی بعد از حمله سال گذشته در کندز با صدای بلند تعهد نموده بود که چنین کاری دوباره تکرار نخواهد شد.

این بار هرچند با رسیدن قوای خاص در ظرف ۲۴ ساعت طالبان به عقب رانده شدند، اما شرمساری آن بجا مانده‌است.

به نوشته مجله اکانامیست اکنون تنها کندز نیست که به تهدید رو برو می‌باشد بلکه ولایات هلمند، فراه و بعضی نکات دیگر افغانستان هم تحت تهدید قرار دارند و یا صحنه جنگ می‌باشند.

XS
SM
MD
LG