لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

وزارت داخلۀ افغانستان گزارش اخیر سیگار را رد کرد


وزارت داخله افغانستان گزارش سیگار را در رابطه به سربازان خیالی در صفوف نیرو‌های پولیس و پرداخت معاش برای آنان را رد می‌کند

نجیب دانش معاون سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، از دو سال بدینسو روی این مشکلات کار صورت گرفته و حالا رقم قابل نگرانی در این مورد وجود ندارد.

آقای دانش می‌گوید، هم اکنون ۸۷ درصد پولیس در دیتابیس این وزارتشامل شده‌است.

وی گفت:

" هنوز هم هیئت ما در ولایات هلمند، ارزگان، فراه و سایر ولایات حضور دارند که نیروهای امنیتی بخصوص پولیس محلی را از نزدیک بررسی نماید و به مرکز گزارش دهد نسبت به دو سال گذشته وضعیت پولیس کاملاً تغییر کرده همه منسوبین پولیس شامل دیتابیس شده ما در پولیس ملی و در هیچ نقطه افغانستان پولیس خیالی را نداریم."

پیش از این نیز سیگار یا اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان بخاطر موجودیت نیروهای خیالی در صفوف پولیس ابراز نگرانی کرده بود.

این اداره این بار در یک نامه از وزارت دفاع امریکا خواسته است تا در مورد حضور سربازان خیالی در صفوف نیروهای امنیتی افغان وضاحت بدهد.

در این نامه که از سوی جان سپکو ارسال شده، از پنتاگون بخاطر جلوگیری از دادن پول بنام سربازان خیالی در افغانستان وضاحت خواسته شده‌است.

از سوی هم منیر منگل معین پیشن وزارت داخله موجودیت پولیس خیالی را نه تایید و نه هم رد می‌کند اما می گوید که در این مورد نه ادعای سیگار و نه هم از وزارت داخله درست است.

منیر منگل معین پیشن وزارت داخله
منیر منگل معین پیشن وزارت داخله

وی در ادامه گفت:

" اگر یک پولیس و یا قوماندان حمایت سیاسی داشته باشد وی می‌تواند جلو پولیس خیالی را بگیرد، اما گزارشِ را که سیگار ارایه کرده باید از سوی یک کمیسیون با صلاحیت بررسی گردد زیرا چنین گزارش‌ها برخی اوقات بر اساس معلومات درست و بنیادی تهیه نمی‌شود."

وی می‌گوید، تنها ثبت نام‌های پولیس در دیتابیس از پولیس خیالی جلوگیری نمی‌کند بلکه به گفته وی رهبری سالم می‌تواند از بیشتر شدن چنین مشکلات جلوگیری نماید.

این در حالیست که شماری از نماینده‌های مردم در ولایات مختلف کشور نیز ادعا کرده‌اند که تشکیلات پولیس در ولایات ‌شان زیاد است اما حضور فزیکی آنها بسیار کم.

عبیدالله بارکزی نماینده مردم ارزگان در ولسی جرگه هفته گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفته است که تنها در آن ولایت حدود ۱۸۰۰ پولیس خیالی وجود دارد.

اما با این همه رئیس جمهور غنی در روزهای اول سال روان روی ارقام دقیق نیروهای امنیتی شک کرده و گفته است که شاید ارقام نیروهای امنیتی آنقدر نباشد که از سوی مسئولین امنیتی ارایه شده‌است.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG