لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

مأموریت ۱۵ سالۀ نیروهای خارجی در افغانستان


بزنس انسایدر

نشریه آنلاین بزنس انسایدر در شمارۀ اخیر خود به مناسبت تکمیل شدن پانزده سال مأموریت نیرو های نظامی خارجی در افغانستان مقاله را به نشر رسانده‌است.

با نشر این مقاله ۱۵ قطعه عکس هم به نشر رسیده که صحنه های جنگی و عساکر امریکایی را در جریان این مأموریت نشان می‌دهند.

نشریه بزنس انسایدر در این مقاله می‌نویسد، نیروهای نظامی امریکا و ناتو از هفتم ماه اکتوبر ۲۰۰۱ تا دسیمبر سال ۲۰۱۴ میلادی مأموریت محاربوی را در افغانستان به پیش بردند.

نشریه بزنس انسایدر می‌نویسد، پس از اینکه مأموریت جنگی قوای بین المللی در اخیر سال ۲۰۱۴ میلادی پایان یافت، مبارزۀ نیروهای امنیتی افغان با مشکلات مواجه شد و طالبان مسلح در میدان جنگ به دستآورد های شان ادامه داده‌اند.

این مسئله باعث شده تا امریکا بار دیگر به مأموریت خود در افغانستان ادامه دهد.

نشریه بزنس انسایدر در ادامه این مقاله می‌نویسد، در حال حاضر حدود ده هزار نظامی امریکایی در افغانستان مستقر اند که رئیس جمهور بارک اوباما در نظر داشت در سال ۲۰۱۷ میلادی این تعداد را به ۵۵۰۰ عسکر کاهش دهد. اما تهدید از سوی طالبان باعث تغییر پلان شد و اکنون در پایان سال آینده میلادی شماری عساکر امریکایی به ۸ هزار ۴ عسکر خواهد رسید.

در ارقام که در این مقاله نشریه بزنس انسایدر به نشر رسیده گفته شده است که تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی در افغانستان سه و نیم هزار عسکر خارجی کشته و ۳۳ هزار عسکر دیگر زخمی شده‌اند که در جمع کشته شده‌ها ۲۴۰۰ عسکر و در زخمی ها ۲۰ هزار آن را نظامی های امریکایی تشکیل می‌دهند.

نشریه بزنس انسایدر می‌نویسد، امریکا از سال ۲۰۰۱ میلادی به اینسو، برای بازسازی افغانستان ۱۱۰ میلیارد دالر به مصرف رسانده‌است. این مقدار پول بیشتر از هزینۀ مارشال پلانی است که پس از جنگ دوم جهانی برای بازسازی اروپا به مصرف رسیده بود.

ستارس ایند سترایپس

روزنامه ستارس ایند سترایپس از جراحت دو عسکر امریکایی در شرق افغانستان خبر داده در یک مقاله می‌نویسد، این دو عسکر دیروز شنبه در ولایت ننگرهار در اثر انفجار ماین کنار سرک زخمی شدند.

مأموریت حمایت قاطع ناتو گفت، این نظامیان هنگام گزمه در ولسوالی چپرهار ننگرهار جراحت برداشتند.

روزنامه می‌نویسد، چند روز قبل از این حادثه، در رویدار مشابه یک عسکر امریکایی در نتیجه انفجار ماین کنار سرک در ولسوالی اچین ننگرهار کشته شد.

مسئولیت کشته شدن این عسکر امریکایی را گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش به عهده گرفته است.

روزنامه ستارس ایند سترایپس در دوام این مقاله می‌نویسد، اعضای گروه دولت اسلامی در شرق افغانستان جنگجویانی اند که از صفوف طالبان جدا شده‌اند.

روزنامه ستارس ایند سترایپس از قول باشنده‌گان ننگرهار می‌گویند، ولایت آنها اخیراً نبستاً نا امن شده است و این در حالیست که والی ننگرهار هم استعفی داده‌است.

XS
SM
MD
LG