لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

با مسدود شدن راه کوهستان - فاریاب مردم با خطر قحطى مواجه شده‌اند


باشندگان ولسوالی کوهستان ولایت فاریاب با ابراز نگرانی می‌گویند، اگر دولت راه مواصلاتی ولسوالى کوهستان را باز نکند، با رسيدن فصل زمستان و ريزش برف، ارتباط اين ولسوالی با مرکز ولايت تا شش ماه ديگر قطع مى‌شود و مردم با قحطی و گرسنگی کامل رو برو خواهند شد.

آنان با انتقاد از بی توجهی دولت در قسمت بازگشايی راه موصلاتی کوهستان به شهر میمنه گفتند که بايد پيش از رسیدن زمستان، دولت به مشکل مردم کوهستان رسيدگی کند.

عزت الله و عبید الله دو تن از باشندگان ولسوالی کوهستان فاریاب در این مورد می‌گویند:

"تقریباً سه ماه می‌شود که راه ولسوالی کوهستان مسدود شده طالبان هیچ مواد ارتزاقی را در آنجا نمی‌گذارند که مردم ببرند. فعلاً مشکل در نبود مواد ارتزاقی است که مردم بخرند و اگر هم باشد بسیار قیمت است. چیزی پیدا نمی‌شه و باز مشکل اساسی دیگرش اینست که شش ماه راه های موصلاتی کوهستان از ماه های زمستان مسدود می‌شود، فقط یک ماه دیگر وقت است، اگر در یک ماه بعدی مواد ارتزاقی در آنجا نرسد یک فاجعه انسانی در ولسوالی کوهستان رخ خواهد داد."

"مردم بسیار به مشکلات مواجه شده موترها نمیرود مواد غذایی برای مردم خیلی ها کمبود است، از هر نگاه مردم کمبودات زیادی دارند. قیمتی به اوج خود رسیده یک سیر آرد در آنجا به دو صد و از دو صد بالاست. مثلاً یک ده کیلویی روغن یک هزار افغانی، یک کیلو نبات به صد افغانی رسیده‌است و خلاصه مردم به مشکلات زیادی مواجه هستند."

در این حال داکتر سعادت فرمانده نيروهای خيزش مردمی و یک تن از بزرگان قومی در منطقه لولاش ولسوالى کوهستان به رادیو آزادی گفت که طالبان پس از آن راه موصلاتی کوهستان را مسدود و مواد غذايی را قطع نمودند که سه ماه پيش صدها تن از اعضاى اين گروه، بالای مرکز ولسوالی حمله نموده بودند اما توسط نيروهای دولتی با حمايت مردم، حملات شان عقب زده شد و تلفات سنگين را نیز متقبل شدند.

آقای سعادت افزود که بيش از ۳ هزار فاميل، در محاصره طالبان قرار دارد؛ به هيچگونه مواد غذايی و غير غذايی که ضرورت مبرم مردم است، اجازه انتقال داده نمى‌شود.

وی از مسئولان محلی و مرکزی خواست که راه ارتباطی کوهستان را باز نمايند؛ در صورتيکه توان بازگشايی اين راه را ندارد، بايد از انتقال مواد غذايی و تيل در ساحۀ طالبان جلوگيری کنند.

او اضافه کرد:

"وقتیکه چهار ماه راه بند باشد، تحریم باشد، از نقطه نظر غذایی، دوایی از نقطه نظر نظامی و از هر نقطه نظری که فکر می‌کنید مردم در کوهستان کاملاً در یک تحریم صد درصدی قرار گرفته اند و دیگر به مریض های ما هیچ دوا پیدا نمی‌شود، هیچکس رفت و آمد کرده نمی‌تواند. از مسافر خو کسی احوال گرفته نمی‌تواند، مریضان خود را به جایی انتقال داده نمی‌توانند. اگر مسئولین در اینجا توجه نکنند یک فاجعه انسانی به میان می‌آید."

با این حال عبدالنبی الهام فرمانده امنيه و سرپرست ولایت فارياب نيز تائيد کرد که طالبان، با ايجاد چند پوسته، راه ارتباطی ولسوالى کوهستان را به شهر میمنه مرکز این ولایت مسدود ساخته اند و از انتقال مواد غذايی و غیر غذایی نیز جلوگيری مى‌کنند.

آقای الهام افزود که دولت پلان های بسيار بزرگی را روی دست گرفته تا هر چه عاجل، راه کوهستان را باز نموده به انتظار مردم این ولسوالی پايان داده شود.

الهام افزود:

"همیشه دشمن می‌خواهد که به مردم ضرر برساند. این ها به دولت ضرر رسانده نمی‌توانند بخاطریکه اگر یک یا دو راه را در آنجا طالب در اختیار خود داشته باشد، دولت طیاره دارد، دولت وسایط دارد می‌تواند مواد اولیه وسایل مورد نیاز خود را انتقال دهد. ولی آنها یعنی طالبان همیشه در مقابل مردم خود تحریم جور می‌کند که از این کار آنها ما هم خبر داریم ولی ما در آینده بسیار نزدیک پلان داریم که راه ها را باز بکنیم و آنها را از آن مناطق گم بکنیم."

مسئولان محلی در فاریاب همچنان می‌گویند که طالبان هرگز نمى‌توانند با تحريم اقتصادی و فشار دادن مردم، ولسوالی کوهستان را تصرف کنند.

در این حال مسئولان و بزرگان قومی در ولسوالی کوهستان فاریاب می‌گویند که به علت مسدود بودن راه موصلاتی تا حال سه مرد به اثر مریضی اپندکس و دو خانم به اثر مشکلات زایمان جان باخته اند.

ولسوالی کوهستان یکی از ولسوالی‌های نا امن و دور دست فاریاب بشمار می‌رود که راه مواصلاتی آن در فصل زمستان به مدت شش ماه مسدود می‌گردد.

رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG