لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

یک هیئت حزب اسلامی به امریکا سفر می‌کند


هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار میگوید که یک هیئت این حزب به امریکا سفر می‌کند.

پس از امضای توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار حالا این حزب ظاهراً سعی می‌کند تا روابط سیاسی‌اش را با جهان بخصوص با امریکا از سر گیرد.

محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی روز یکشنبه در صحبت به رادیو آزادی تائید کرد که قرار است یک هیئت چهار نفری این حزب به ایالات متحده سفر کند.

آقای کریم هر چند هدف سفر این هیئت حزب اسلامی را مسایل مربوط به صلح و حمایت از منافع ملی افغانستان می‌داند اما در این باره از دادن جزئیات بیشتر خود داری می‌کند.

محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی
محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده صلح حزب اسلامی

وی گفت:

"مقصد سفر به ایالات متحده امریکا بحث بوده که چند روز پیش مطرح شده بود، اما هنوز پیش از وقت است که در این رابطه ما نظری داشته باشیم. البته حزب اسلامی افغانستان کما کان به روابط دیپلوماتیک خود در راستای حمایت از منافع ملی کشور و آوردن صلح چنانی که با نیروهای خارجی در تماس است با خارجی‌ها هم است."

محمد کریم امین می‌گوید که حزب اسلامی افغانستان به هدف منافع ملی و تأمین صلح در این کشور به روابط دیپلوماتیک‌اش با کشورهای جهان ادامه می‌دهد.

از سوی هم عتیق الله صافی یک عضو دیگر هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی می‌گوید که هیئت حزب اسلامی به رهبری غیرت بهیر مسئول روابط سیاسی این حزب به امریکا سفر خواهد کرد.

آقای صافی تأکید می‌کند که پس از امضای توافقنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی کشورهای دنیا علاقمند تماس با حزب اسلامی شده و به گفته وی همچو سفرها همچنان ادامه خواهد یافت.

توافقنامه نهایی صلح میان محمد اشرف غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی حدود ده روز پیش به امضا رسید و دولت افغانستان تعهد کرد که از سازمان ملل و امریکا خواهد خواست تا تعزیرات بر اعضای این حزب را رفع کند.

در این حال عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که سفر هیئت حزب اسلامی به امریکا رابطه‌یی با موضوع رفع تعزیرات ندارد.

عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان
عبدالخبیر اوچقون معاون شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"اینکه هیئت حزب اسلامی به امریکا می‌رود رابطه با مواد تفاهمنامه صلح ندارد، اگر سفر داشته باشند ممکن مرتبط به خود‌شان باشد. یک موضوع رفع تعزیرات است که از برنامه‌های حکومت است و در اولویت کارش قرار دارد."

از سوی هم کارشناسان مسایل سیاسی می‌گویند که سفر هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار به امریکا می‌تواند روابط این حزب را با جهان تقویت کند و پروسه صلح را سرعت بخشد.

مطیع الله خروتی یکی از این کارشناسان می‌گوید که دیدار رو در روی هیئت حزب اسلامی با مقامات امریکایی باورها میان دو طرف را نیز افزایش می‌دهد.

نسیم شفق

مرتبط

XS
SM
MD
LG