لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

در دومین مناظره ترمپ و کلنتن بر علاوه حملات لفظی دیگر چه گذشت؟


نامزدان حزب دموکرات و جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا برای دومین مناظره در برابر هم قرار گرفتند.

در مناظره بین هیلاری کلنتن و دونالد ترمپ در مورد موضوعات مختلف از مسایل داخلی امریکا آغاز تا بحران سوریه مورد بحث قرار گرفت و نامزدان حملات شدید لفظی را بالای هم انجام دادند.

این مناظره به روز یکشنبه نهم اکتوبر در پوهنتون سنت لویس در واشنگتن برگزار شد. در جریان این مناظره آن‎ها بالای کرکترها و سوابق همدیگر حمله کرده، نامزدان دیدگاه شان را در مورد مسایل مهم امریکا و موضوعات مهم بین المللی ابراز کردند.

در آغاز این مناظره که دو روز بعد از افشا شدن یک ویدیوی دونالد ترمپ که در آن کلمات رکیک را در باره زنان ابراز کرده بود، صورت گرفت و حزب جمهوری خواه را داخل بحرانی ساخت که قانون گذارن و والیان مشهور این حزب بطور علنی گفتند که برای ترمپ رای نخواهند داد.

ترمپ به اظهاراتش در این ویدیو واکنش نشان داده، آن‎ها را خیلی معمولی و غیر مهم خواند.

اما کلنتن نامزد حزب دموکرات با اشاره به آن ابراز داشت که این ویدیو یک سند مهم دیگر است که ترمپ برای قصر سفید مساعد نمی‎باشد.

روابط با روسیه و ادعای حمله هکرهای روسیه در سیستم انتخاباتی امریکا نیز مورد بحث نامزدان قرار گرفت.

کلنتن: من از تلاش تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط سوری‎ها و روس‎ها حمایت می‎کنم و تلاش می‎کنم آن‎ها را به پاسخگویی بکشانم.
کلنتن: من از تلاش تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط سوری‎ها و روس‎ها حمایت می‎کنم و تلاش می‎کنم آن‎ها را به پاسخگویی بکشانم.

کلنتن نامزد حزب دموکرات با ابراز این‎که جامعه استخباراتی این کشور در روزهای اخیر گفته‎است، کریملن یعنی پوتین و حکومت روسیه این حملات را رهبری کرده‎اند، گفت:

"من در برابر روسیه مقاومت کردم، در مقابل پوتین دیگران قرار گرفتم. من فکر می‎کنم در هر جا که با روسیه بتوانیم مشارکت کنیم خوب است و به مثابه وزیر خارجه این کار را کرده ام، ولی من از تلاش تحقیقات در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط سوری‎ها و روس‎ها حمایت می‎کنم و تلاش می‎کنم آن‎ها را به پاسخگویی بکشانم."

ترمپ نامزد حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفت، وی ولادیمیر پوتین را نمی‎شناسد، اما چون می‎توان بطور مشترک با شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی مبارزه کرد، کار بزرگ خواهد بود اگر با روس‎ها بتوان کنار آمد.

ترمپ: من به هیچ وجه به رئیس جمهور سوریه بشارالاسد علاقه ندارم.
ترمپ: من به هیچ وجه به رئیس جمهور سوریه بشارالاسد علاقه ندارم.

ترمپ با اشاره به بحران در سوریه، نقش بشارالاسد و روسیه در آن گفت:

"من به هیچ وجه به رئیس جمهور سوریه بشارالاسد علاقه ندارم، اما اسد داعش را می‎کشد، روس‎های داعش را می‎کشند و ایران داعش را می‎کشد و اکنون به خاطر سیاست خارجی ضعیف ما، این سه کشور در یک صف قرار گرفته‎اند."

مسایل مربوط به مهاجرت مسلمانان به امریکا، ایمیل‎های شخصی هیلاری کلنتن و مسئله احترام نامزدان به یکدیگر نکاتی دیگری بود که در جریان این مناظره روی آن بحث و ابراز نظر شد.

XS
SM
MD
LG