لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۹

چرا کودکان دختر در افغانستان از حقوق اولیه شان محروم اند؟


سازمان ملل ۱۱ اکتوبر را در سال ۲۰۱۲ به عنوان روز جهانی کودکان دختر مسمی نموده‎است.

یازدهم اکتوبر مصادف است به ۱۹ میزان روز بین‌المللی کودکان دختر در حالی به سطح جهان تجلیل می‎شود که برخی از کودکان دختر در افغانستان از حقوق اولیه شان محروم بوده و با مشکلات فراوان دست و گریبان اند.

به گفته برخی از متخصصین صحی، اکثر زنان در افغاستان پس از تشخیص جنسیت، طفل دختر شان را سقط می‌کنند.

جاوید احمد سلطانی یکی از این متخصصین در صحبت با رادیو آزادی گفت، ده درصد زنان که نزد وی به هدف تشخیص جنین مراجعه می‎کنند پس از دانستن این‎که طفل در بطن شان دختر است، دست به سقط آن می‎زنند.

وی افزود:

" این مشکل، مشکل فرهنگی است زمانی که می‎بینند که اولاد شان دختر است در حدود ده درصد خودم مواجه شده‎ام که کسی چندین دختر دارند زمانی‎که می‎دانند در بطن اش جنین دختر است، اقدام به سقط آن می‎کند."

داود احمدزی یکی دیگر از متخصصین التراسوند نیز به رادیو آزادی گفت که برخی زنان با دانستن این‎که جنین بطن شان دختر است دست به از بین بردن آن می‎زنند.

وی افزود:

"ما اکثراً تلاش می‎کنیم تا جنسیت را واضح نکنیم چون برخی زنانی‎که چند دختر به دنیا آورده باشند و اگر ما به آنان بگویم که طفل بطن شما دختر است به آنان یک فشار روحی پیدا می‎شود حتی کسانی بوده‎است که گفته اند این هفتمین و یا هشتمین دخترم است و من نمی‎خواهم که این طفل را به دنیا بیاورم."

به گفته برخی از داکتران، شماری از مادران حتی نوزادان شان را اگر به دنیا هم بیاورند در شفاخانه‌ها و محلات دیگر رها نموده و از پرورش و حفاظت آن‌ها دست می‌كشند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز موارد سقط جنین دختر را در این کشور تائید کرده و آن را یکی از جدی ترین پدیده نقض حقوق بشری می‎داند.
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز موارد سقط جنین دختر را در این کشور تائید کرده و آن را یکی از جدی ترین پدیده نقض حقوق بشری می‎داند.

چون گفته می‎شود برخى مادران به دلیل به دنیا آوردن دختر از سوی خانواده شوهر مورد تهدید، خشونت و فشار روحی قرار مى‌گیرند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز موارد سقط جنین دختر را در این کشور تائید کرده و آن را یکی از جدی ترین پدیده نقض حقوق بشری می‎داند.

عبدالله عابد مسئول بخش حمایت و انکشاف حقوق طفل در این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که کودکان به خصوص کودک دختر در افغانستان هنوز هم به عنوان آسیب پذیرترین قشر در معرض خطرات مختلف قرار دارند.

وی افزود:

"اطفال در افغانستان متاسفانه به عنوان آسیب پذیرترین قشر ما در معرض خطر و تهدیدات گوناگون قرار دارند خشونت‎های که علیه اطفال به خصوص اطفال دختر اعمار می‎شود در محیط خانواده نیز امکان پذیر است اول این‎که تبعیضات جنسیتی که بین دختر و پسر است برخی‎ها پسر را ترجیح می‎دهند نسبت به دختر آلان که هر دوی آن بشر است."

آقای عابد گفت، با آنکه در قانون جزای افغانستان برای سقط جنین از ۵ تا ۱۵ سال مجازات تعیین شده‎است اما می‎افزاید که این عمل در بسیاری نقاط افغانستان به اشکال مختلف انجام می‎شود.

سقط جنین تنها تبعیض جنسیتی نبوده که دختران افغان قبل از به دنیا آمدن قربانی آن هستند بلکه به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دختران با نابرابری‌ ها و مشکلات دیگر نیز چون عدم دسترسی به آموزش، تغذیه مناسب، خدمات صحی، حقوق برابر، ازدواج‎های قبل از وقت، بد دادن ،کارهای شاقه، خشونت و تجاوز مواجه می‎باشند.

از سوی هم مولوی قیام الدین کشاف رئیس سرتاسری شورای علمای افغانستان در صحبت با رادیو آزادی سقط جنین را قتل انسان دانسته و آن را حرام عنوان کرد.

کشاف: قتل جنین از بین بردن انسان است کاملا حرام و یک قتل مطلق انسان است.
کشاف: قتل جنین از بین بردن انسان است کاملا حرام و یک قتل مطلق انسان است.

او افزود:

"قتل جنین از بین بردن انسان است کاملاً حرام و یک قتل مطلق انسان است چون دختر هم مخلوق خداوند است و پسر هم."

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، بى‌سوادى، فقر و عدم آگاهی از احکام شریعت و قوانین نافذه کشور را عوامل چنین خشونت‌ها علیه کودکان دختر مى‌داند.

این کمیسیون از حکومت، علمای دین، جامعه مدنی و رسانه‎ها خواست تا در خصوص بلند بردن آگاهی عامه تلاش نموده و جلو این چنین خشونت‎ها علیه زیباترین و مهربان ترین قشر جامه یعنی کودک دختر را بگیرند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG