لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۴

رشید: مرحله دوم گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی آغاز شد


کمیته گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی می‌گوید که کار روی مرحله دوم این کمیته آغاز شده‎است.

این کمیته همچنان می‌گوید که از میان ۷۲۲ متقاضی، حدود ۵۰۰ تن توانستند، معیارها را تکمیل نموده و وارد مرحله دوم شوند.

یوسف رشید عضو کمیته گزینش روز سه شنبه با رادیو آزادی گفت که این مرحله شامل تحقیق و تهیه فهرست واجدان شرایط می‎باشد.

رشید افزود که این روند با جدیت جریان دارد.

رشید: ما امروز مرحله دوم کار خود که مرحله تحقیق است، آغاز کردیم.
رشید: ما امروز مرحله دوم کار خود که مرحله تحقیق است، آغاز کردیم.

وی افزود:

"ما امروز مرحله دوم کار خود که مرحله تحقیق است، آغاز کردیم ما این مرحله را روی واجدین شرایط که شناسایی شده‎اند تطبیق می‎کنیم که کی‎ها دارای تحصیلات بلند تر هستند و کی‎ها دارای تجارب خوبتر و مسلکی تر هستند تا زمینه را برای مختصر سازی مهیا سازیم."

آقای رشید افزود که کار روی مرحله دوم ممکن حدود دو هفته را در بر گیرد و بعد از آن مرحله سوم که که شامل مصاحبه های رودررو با متقاضیان می گردد، آغاز خواهد شد.

یوسف رشید عضو کمیته گزینش در مورد ایکه اعضای فعلی کمسیون انتخابات هم شامل متقاضیان هستند،گفتدر مرحله دوماین موضوع مشخص خواهد شد.

به اساس معلومات، از میان تمامی متقاضیان، فهرست ۲۱ تن برای عضویت در کمیسیون مستقل انتخابات و پانزده تن دیگر، برای عضویت در کمیسیون شکایت‎های انتخاباتی به رئیس جمهور فرستاده خواهد شد.

اما رئیس جمهور غنی از این فهرست، هفت تن را به عنوان کمیشنر در کمیسیون مستقل انتخابات و پنج تن را به حیث کمیشنر در کمیسیون شکایات انتخاباتی معرفی خواهد کرد.

در این حال برخی از نهادهای ناظر انتخابات با آن‎که کارهای ابتدایی کمیته گزینش را مثبت می‎خوانند می‎گویند که هنوز هم این کمیته از نگاه تخنیکی مشکلات دارد.

سپین غر: از نظر تخنیکی هنوز هم مشکلات وجود دارد.
سپین غر: از نظر تخنیکی هنوز هم مشکلات وجود دارد.

جانداد سپین غر رئیس دیده بان انتخابات افغانستان در مورد به رادیو آزادی گفت:

"شروع کار کمیته گزینش را می‎توانیم مثبت ارزیابی کنیم چون جلسات شان باز است و در آن اعضای جامعه مدنی ورسانه‎ها حضور دارند اما از نظر تخنیکی هنوز هم مشکلات وجود دارد امیدواریم که با مروز زمان این مشکل نیز حل گردد."

آقای سپین غر افزود که برای شفافیت بهتر نیاز است تا لست متقاضیان و معیارهای بررسی اسناد آنان نشر شود و برای واجدین شرایط کتگوری ایجاد گردیده و در زمینه حل مشکلات موجود تخنیکی در کمیته گزینش، از جامعه جهانی کمک خواسته شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG