لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۶

مراسم عاشورا در بلخ در فضای امن برگزار شد


مراسم عزاداری به مناسبت گرامی داشت از دهم محرم‎الحرام در فضای امن در روضه حضرت علی "رض" برگزار شد.

صدها تن از شیعیان جهت گرامی داشت از مراسم عاشورا در روضه منسوب حضرت علی "رض" در مزارشریف گردهم آمده و در عزای شهادت امام حسین "رض" به سینه زنی و قمه‌زنی پرداختند.

در این مراسم سرپرست ولایت بلخ اسحاق سروری نیز اشتراک داشت، آقای سروری منبع همه مذاهب اسلامی را شریعت خوانده و به اتحاد اقوام در کشور تأکید کرد.

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ نیز در این مراسم حضور داشت، آقای حدید گفت که امام حسین در راستای آزادی انسان جام شهادات نوشید.

حدید: امام حسین در راه آزادی شهید شد و ما راه او را تعقیب کنیم.
حدید: امام حسین در راه آزادی شهید شد و ما راه او را تعقیب کنیم.

وی گفت که افغان‎ها نیز راه وی را تعقیب نموده و در راستای آزادی و آبادانی کشور تلاش ورزند.

حدید گفت:

"امام حسین در راه آزادی شهید شد و ما راه او را تعقیب کنیم، دشمنان و کور دلان را بشناسیم که در تلاش کشت درخت کینه و کدورت در میهن رنگین ما هستند."

پیش از آغاز مراسم عزاداری عاشورا نیروهای امنیتی افغان صبح وقت راه‎های منتهی به روضه حضرت علی را به روی ترافیک بسته بودند و عبور و مرور با مشکل صورت می‎گرفت.

شماری از باشنده‌گان مزارشریف قمه و تیغ‌زنی در جریان مراسم عاشورا را نادرست دانسته می‎گویند که عزاداران به پاس شهادات امام حسین به شفاخانه‎ها بروند و به افراد نیازمند خون اهدا کنند.

یک باشنده مزارشریف: عزاداران محترم بجای این‎که تیغ زنی کنند، به افراد مجروح خون اهدا کنند.
یک باشنده مزارشریف: عزاداران محترم بجای این‎که تیغ زنی کنند، به افراد مجروح خون اهدا کنند.

ادریس و نبی دو تن از باشنده‌گان مزارشریف در رابطه می‎گویند:

"عزاداران محترم بجای این‎که تیغ زنی کنند و خون خود را بی‌جا بریزانند، بروند به شفاخانه‎ها و به افراد مجروح و یا هم نیروهای امنیتی افغان که در پاسبانی از میهن مجروح شدند خون اهدا کنند."

"برادران اهل تشیع ما باید خون ریزی نکنند، ریختاندن خون کار ناروا است، آنان باید راه امام حسین را تعقیب کنند و به مردم کمک نموده و خون‌شان را به کسانی نیازمند اهدا کنند."

با وجود تهدیدات امنیتی در بلخ مراسم دهم محرم یا عاشورا در فضای کاملاً امن تجلیل شد.

گزارش: مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG