لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۷

مقامات: تلاش‌ها برای پیدا کردن سربازان تسلیم شده جریان دارد


مقامات ارزگان می‎گویند تلاش‎ها برای پیدا کردن سربازانی ادامه دارد که سه شنبه شب به طالبان مسلح تسلیم شده‎اند.

یک گروه طالبان مسلح بر یک کندک پولیس ملی در پانزده کیلومتری شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان حمله کرده که در نتیجه آن نزدیک به ۴۰ سرباز کشته و شماری دیگر به طالبان تسلیم شدند.

سخنگوی والی ارزگان می‎گوید، نیروهای نظامی موجود در این کندک از یک ماه به این‌سو، در محاصره طالبان قرار داشت.

دوست محمد نایاب سخنگوی والی ارزگان گفت، درگیری بین جنگجویان طالبان تلفاتی سنگینی بر نیروهای امنیتی افغان بجا گذاشت.

نایاب: حدود هفتاد عسکر در این کندک موجود بودند که تعداد زیاد آن‎ها به شهادت رسیده و شماری اندک‌شان به مخالفین مسلح تسلیم شدند.
نایاب: حدود هفتاد عسکر در این کندک موجود بودند که تعداد زیاد آن‎ها به شهادت رسیده و شماری اندک‌شان به مخالفین مسلح تسلیم شدند.

او افزود:

"حدود هفتاد عسکر در این کندک موجود بودند که تعداد زیاد آن‎ها به شهادت رسیده و شماری اندک‌شان به مخالفین مسلح تسلیم شدند. پس از آن مخالفین داخل قرارگاه کندک شدند و مقداری از مهمات و وسایط نیروهای افغان به دست آن‎ها افتاده‎است."

نایاب در ادامه صحبت خود گفت، در جریان درگیری نزدیک به ۴۰ عسکر کشته شدند، اما او نگفت که دقیقاً چه تعداد عساکر به مخالفین مسلح تسلیم شدند.

گفته می‎شود که شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان از مدتی به این‌سو، در محاصره طالبان قرار دارد که هر چند گاهی از جنگ و درگیری از این شهر گزارش می‎شود.

طالبان مسلح دوبار است که شماری از پوسته‎های امنیتی در این ولایت را تصرف می‎کنند.

نایاب در ادامه صحبت خود با رادیو آزادی گفت، آن‎ها تنها تلاش‎های را برای پیدا کردن عساکر تسلیم شده، به راه انداخته‎اند.

وی افزود:

"ما تمام ارگان‎های خود را مؤظف ساختیم تا محلات این سربازان را تثبیت نموده و پس از آن آمادگی برای عملیات گرفته شود."

اما امان‌الله عظیمی سناتور سابق ولایت ارزگان می‎گوید، یکی از دلایل افزایش تحرکات و پیشرفت طالبان مسلح در ولایت ارزگان این است که وزارت امور داخله نه تنها در مورد وضعیت امنیتی ارزگان توجه ندارد، بلکه تشکیلات نیروهای نظامی افغان نیز در این ولایت کمبودی‎ها دارند.

عظیمی: در تشکیل پولیس بیش از ۵ هزار عسکر و سرباز داریم، اما عملآً کمتر از دو هزار مصروف وظیفه اند.
عظیمی: در تشکیل پولیس بیش از ۵ هزار عسکر و سرباز داریم، اما عملآً کمتر از دو هزار مصروف وظیفه اند.

او افزود:

"ما در آن‎جا در تشکیل پولیس محلی و ملی خود بیش از ۵ هزار عسکر و سرباز داریم. اما عملآً در حال حاضر کمتر از دو هزار مصروف وظیفه اند. به این ترتیب، کار پنج هزار را دو هزار عسکر کرده نمی‎توانند. معاش این عساکر حیف و میل می‎شود. عامل دیگر این است که کسی در این ولایت بر اساس اهلیت و دانش مقرر نمی‎شود. آنانی که کار نمی‎کنند و پوسته‎ها را تسلیم می‎نمایند، دوباره در حکومت کار می‎کنند. "

سناتور سابق ارزگان از نیروهای بین‌المللی تقاضا کرد که برای کنترول وضعیت امنیتی در ولایت ارزگان اقدامات عملی را روی دست گیرند.

اما طالبان مسلح ادعا می‎کنند که ۱۰۵ پولیس کندک نظم عامه با آن‎ها پیوسته‎اند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‎ها ۳۸ عسکر قوای سرحدی پولیس در ولسوالی بالا مرغاب بادغیس پس از محاصره طولانی و کمبود تجهیزات، مجبور شدند، با طالبان مسلح بپیوندند.

XS
SM
MD
LG