لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۶

کریم: حزب اسلامی می‌خواهد برای گفتگو با طالبان میانجیگری کند


حزب اسلامی می‌گوید، با شماری از قوماندانان طالبان تماس گرفته و آن‌ها برای گفتگوهای صلح آماده‌گی نشان داده‌اند.

یک مسئول ارشد حزب اسلامی به رادیو آزادی گفت، برنامه این حزب را در مورد صلح با حکومت شریک ساخته و اگر این برنامه پذیرفته شود، روند گفتگوها آغاز خواهد شد.

حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار می‌گوید، اگر حکومت افغانستان بخواهد، این حزب آماده‌گی دارد که طالبان مسلح را برای گفتگو با حکومت آماده‌ سازد.

محمد امین کریم رئیس هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی به رادیو آزادی گفت، شماری از قوماندانان طالبان برای گفتگوها، آماده‌گی نشان داده‌اند.

آقای کریم افزود که برنامه حزب اسلامی در مورد صلح با حکومت افغانستان شریک ساخته شده‌است:

"بعد از امضای توافق‌نامه صلح، قدم بعدی ما اینست که تمامی گروه‌های درگیر در قضیه افغانستان به پروسه صلح بپیوندند. قوماندانان سرشناس تحریک طالبان، با ما در تماس شدند. البته ما یک برنامه مشخص برای این کار داریم و با دولت افغانستان قسماً شریک کردیم و در آینده، سعی خواهیم کرد که اگر پلان ما توافق دولت را به دست آورد، وجه عملی به خود بگیرد."

این مقام حزب اسلامی همچنان می‌گوید، در میان کسانی که برای گفتگو های صلح آماده‌گی نشان داده‌اند، افراد اصلی گروه ملا هبت‌الله و همچنان قوماندانان جناح انشعاب یافته از این گروه، تحت رهبری ملا محمد رسول شامل اند.

حزب اسلامی تحت رهبری گلبدین حکمتیار، در هشتم سنبله امسال، با میانجیگری شورای عالی صلح، توافق‌نامه صلح را با حکومت افغانستان امضا کرد.

این حزب از تقریباً سه هفته به این‌سو می‌خواهد تا در گفتگوهای حکومت و طالبان مسلح، میانجیگری کند.

تا حالا معلوم نیست که حکومت افغانستان با دادن صلاحیت به شورای عالی صلح برای گفتگو با مخالفین مسلح، آیا برای حزب اسلامی هم صلاحیت مصالحه را خواهد داد یا نه؟

با وجود تلاش‌ها بخاطر واکنش‌های رسمی سخنگویان شورای عالی صلح، تماس رادیو آزادی برقرار نشد، اما یک مقام ارشد این شورا به شرط افشاء نکردن نامش گفت، از هر ابتکار حزب اسلامی برای گفتگوهای صلح حمایت می‌کند.

این مقام شورای عالی صلح به رادیو آزادی همچنان گفت، صلح تلاش مثبتی است که هر کسی می‌تواند در آن نقش داشته باشد اما وی افزود که تلاش‌های صلح باید موافق به چهارچوب اصول باشند.

در واکنش به گفتگو های صلح میان حزب اسلامی و حکومت افغانستان، دو گروه طالبان مسلح موضع‌گیری‌های جداگانه داشته‌اند.

گروهی که تحت رهبری ملا هبت‌الله فعالیت می‌کند، گفته که حزب اسلامی گلبدین حکمتیار با پذیرش صلح با حکومت افغانستان، جنایت بزرگی را مرتکب شده‌است.

گروه انشعاب یافته طالبان تحت رهبری ملا محمد رسول می‌گوید، حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، توافق‌نامه صلح را با تعیین جدول زمانی برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان امضا کرده بناً این گروه طالبان گفته که کار حزب اسلامی قابل ستایش است و هدف آن‌ها نیز همین است.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG