لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

انتقاد مأموریت حمایت قاطع از ضعف مدیریتی میان نیروهای افغان


مأموریت حمایت قاطع در افغانستان می‎گوید، دلیل تسلیمی نیروهای امنیتی افغان به طالبان در برخی ولایت‎ها رهبری ضعیف است.

پس از رهبری حکومت افغانستان و مقام‎های امنیتی افغان، مأموریت حمایت قاطع نیز بر مدیریت ضعیف در رهبری جنگ از سوی نیروهای امنیتی افغان انتقاد می‎کند.

چارلس کلیفلند سخنگوی این مأموریت روز چهارشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، در صورتی‎که به سربازان قوت کمکی، اسلحه و غذا نرسد او هم از جنگ دست می‎کشد.

او افزود هرچند توانایی نیروهای امنیتی افغان نسبت به سال گذشته افزایش یافته اما رهبری ضعیف سبب شده تا برخی آنان به طالبان مسلح تسلیم شوند.

کلیفلند: چیزی را که ما دریافته‌ایم، مدیریت ضعیف در سطح رفتار است.
کلیفلند: چیزی را که ما دریافته‌ایم، مدیریت ضعیف در سطح رفتار است.

او همچنان اضافه کرد:

"هر نقطه و ولایت متفاوت است، چیزی را که ما دریافته‌ایم، مدیریت ضعیف در سطح رفتار است، زمانی‎که یک سرباز عدم حمایت توسط قوای کمکی، نبود غذا و تجهیزات را احساس می‎کند فکر می‎کنند که چرا باید به این فرد بجنگد."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که اخیراً نا امنی‎ها در ولایات کندز، هلمند و فراه تشدید یافته و بر اساس گزارش‎ها برخی عساکر به صفوف طالبان مسلح پیوسته‎اند.

روز گذشته شماری از سربازان پولیس پس از درگیری شدید با طالبان مسلح و از دست دادن ۴۰ همسنگر شان در نزدیکی ترینکوت مرکز ارزگان به طالبان تسلیم شدند.

سخنگوی والی ارزگان به رادیو آزادی گفته‎است که این نیروها از یک ماه به این‌سو، در محاصره طالبان قرار داشتند.

عدم حمایت، نبود تجهیزات کافی و حتی مواد غذایی در میدان‎های جنگ مواردی اند که اکثراً نیروهای امنیتی افغان از آن شکایت کرده‎اند اما این نارسایی‎ها هنوز هم ادامه دارد.

دو روز قبل رئیس جمهور نیز در یک بیانیه تلویزیونی، سقوط دوباره برخی مناطق شهر و شماری ولسوالی‎های کندز را ناشی از مدیریت ضعیف خواند و صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله نیز گفته‌است که مشکلات در مدیریت نیروهای پولیس ریشه در مداخلات سیاسی دارد.

اخیراً آتش جنگ در ولایت‎های کندز، هلمند و به تازه‌گی در فراه شعله‌ورتر شده و این سبب شده تا مردم خانه‎های شان را ترک و به مناطق دیگر فرار کنند.

کلیفلند: نیروهای خارجی در جنگ اخیر لشکرگاه و کندز در کنار نیروهای امنیتی افغان حضور داشتند.
کلیفلند: نیروهای خارجی در جنگ اخیر لشکرگاه و کندز در کنار نیروهای امنیتی افغان حضور داشتند.

در این حال چارلس کلیفلند سخنگوی مأموریت حمایت قاطع می‎گوید، هرچند طالبان مسلح تلاش کردند تا با تغییر تکتیک و استفاده از درگیری‎های کوچک هلمند و کندز را تصرف کنند اما ناکام شدند.

او افزود:

"در حقیقت آنان در کندز و لشکرگاه کامیاب نبودند، آنان به درگیری در فراه هم امیدوار بودند که هدف‌شان تصرف مراکز ولایت‎ها است اما چیزی‎که ما فکر می‎کنیم نیروهای امنیتی افغان بخصوص قطعه ۲۰۷، واکنش خوبی را در برابر این حملات نشان دادند."

آقای کلیفلند می‎گوید، نیروهای خارجی در جنگ اخیر لشکرگاه و کندز در کنار نیروهای امنیتی افغان حضور داشتند و در حملات هوایی نیز سهیم بودند.

سخنگوی مأموریت حمایت قاطع اطمینان می‎دهد که ناتو نظر به تعهدات نشست بروکسل و قبل از آن، در کنار نیروهای امنیتی افغان خواهد بود و در بخش‎های مختلف آنان را حمایت خواهد کرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG