لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۶

هند امسال میزبان کشورهای عضوی گروه "بریکس" است


هند امسال میزبان کشورهای عضوی گروه موسوم به "بریکس" خواهد بود.

گروه "بریکس" شامل پنج کشور جهان، برازیل، روسیه، هند، چین و افریقای جنوبی می باشد که بنام کشورهای روبه انکشاف یاد می‎شوند.

این گروه در سال ۲۰۱۱ میلادی تشکیل گردیده که هدف آن ایجاد تعادل در برابر قدرت‎های اقتصادی غرب و کاهش نفوذ مطلق کشورهای غربی در بازارهای اقتصادی جهان می‎باشد.

گفته می شود، به طور مجموعی تولیدات ناخالص کشورهای عضو گروه بریکس در یک سال به ۱۶ ترلیون دالر می‎رسد.

این گروه یک سیستم بانکی مشترک را معادل به صندوق وجهی بین المللی و بانک جهانی ایجاد کرده و مانند گروه هفت کشور بزرگ صنعتی جهان یا جی ۷ در مورد انکشاف اقتصاد بین المللی به طور منظم نشست سالانه را برگزار می‎کنند.

کشورهای عضو گروه بریکس ۵۳ در صد نفوس جهان را تشکیل می‎دهند.

هند در میان کشورهای دیگر عضو این گروه، کشوریست که اقتصاد آن به طور سریع در حال رشد می‎باشد.
هند در میان کشورهای دیگر عضو این گروه، کشوریست که اقتصاد آن به طور سریع در حال رشد می‎باشد.

روسیه و برازیل در این اواخر به مشکلات اقتصادی روبرو شده، افریقای جنوبی در ماه گذشته به مشکل توانست از بحران مالی خود را نجات دهد و اقتصاد چین به خاطر رشد اقتصادی جهان، به سرعت قوس نزولی را می‎پیماید.

هند در میان کشورهای دیگر عضو این گروه، کشوریست که اقتصاد آن به طور سریع در حال رشد می‎باشد.

قراراست رشد تولیدات ناخالص هند در ظرف دو سال آینده به هفت عشاریه ۶ در صد برسد.

امر سینها معاون وزیر امور خارجه هند گفت، رهبران کشورهای عضو گروه بریکس در این نشست روی عرصه‎های مختلف انکشاف بین المللی و چگونگی نقش و امکانات این کشورها در رشد اقتصاد جهانی بحث و گفتگو می‎کنند.

او همچنان مشخص ساخت که در این نشست روی امنیت و تغییر اقلیم منطقوی نیز گفتگو می‎شود و روسیه شاید بحران سوریه را شامل بحث‎های این اجلاس کند.

دفتر ریاست جمهوری روسیه در یک اعلامیه گفته‎است که رهبران گروه بریکس در باره مبارزه جهانی علیه تروریزم و روند صلح سوریه نیز گفتگو می‎کنند.

سینهوا خبرگزاری چین گفت، شی جین پینگ رئیس جمهور این کشور در حاشیه اجلاس بریکس با نریندرا مودی صدراعظم هند، روی مسایل جهانی و منطقوی بحث می‎کند.

نشست بریکس قرار است، روز شنبه و یکشنبه در شهر توریستی هند (گوا) برگزار شود.
نشست بریکس قرار است، روز شنبه و یکشنبه در شهر توریستی هند (گوا) برگزار شود.

بر اساس گزارش‎ها، حکومت هند امکان دارد تلاش کند تا کشورهای عضو گروه بریکس را وادار سازد که حملات تروریستی اخیر از خاک پاکستان بر مناطق سرحدی هند را محکوم کنند.

اما ناظران می‎گویند که هند شاید در این کوشش خود موفق نشود. زیرا، چین با حکومت پاکستان روابط سیاسی نزدیک دارد و روسیه هم در این اواخر با اسلام آباد روابط نظامی قایم کرده‎است.

نشست کشورهای عضو گروه بریکس یا پنج کشوری دارای اقتصاد روبه انکشاف جهان قرار است، روز شنبه و یکشنبه در شهر توریستی هند (گوا) برگزار شود.

XS
SM
MD
LG