لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۴

باشندگان شهر کندز از حکومت خواهان پرداخت خساره شدند


به مدت ده روز آتش جنگ در شهر کندز شعله‌ور بود و در نتیجه آن در کنار تأسیسات دولتی، مارکیت‌های تجارتی، دکان‌های شهر، پمپ استیشن‌های تیل و منازل مسکونی حریق گردیده و یا هم با اصابت ‌گلوله‌های سلاح‌های سبُک و سنگین تخریب شده‌ و به مردم مُلکی خسارات هنگفت مالی وارد گردیده‌است.

شماری از دکانداران شهر کندز از حکومت وحدت ملی خواهان پرداخت خسارات مالی شان هستند، آنان می‌گویند که همه سرمایه شان طعمه جنگ گردیده و حالا با مشکلات اقتصادی مواجه اند.

دو تن در مورد چنین گفتند:
"از حکومت مرکزی خواست ما این است که امنیت ما را تأمین کند در غیر آن ما دیگر در این شهر سرمایه گذاری نمی‌کنیم به هرکس در این جنگ سی لک و چهل لک تاوان رسیده‌است و هر دکاندار از تجار سی لک و بیست لک قرضدار است."

"ده‌ها دکان سوخته است، مردم بسیار وحشت زده شده اند و به هر دکاندارن چهل هزار دالر و پنجاه هزار دالر خساره وارد شده است و از رئیس جمهور و رئیس اجرائیه می‌خواهیم همراه مردم متضرر کمک مالی کند و دیگر نگذارند که کندزیان متضرر شوند."

باشندگان شهر کندز در کنار این‌که خواهان خسارات مالی شان هستند، از حکومت می‌خواهند که در این ولایت امنیت را تأمین نماید تا مردم به فکر آرام به کار و بار شان ادامه بدهند در غیر آن مردم این ولایت را ترک خواهند کرد.

یک‌ تن از دکانداران شهر کندز به رادیو آزادی چنین گفت:
"ما از اثر جنگ مهاجر و مسافر شدیم در به در شدیم من در روی بازار یک کراچی داشتم حالا همه مالم به تاراج رفته در به در هستم هیچیزی خدا ندارم و از دولت می‌خواهم همراه ما پول نقد کمک کند تا به کار و بار خود ادامه بدهم."

بر اساس گفته‌های باشندگان شهر کندز، هم ‌اکنون قسمناً وضعیت امنیتی خوب شده‌است، اما هنوز هم مردم مطمئین نیستند و هیچ‌کس احساس مصونیت نمی‌کند، بخاطری‌ که هنوز هم طالبان مسلح در حومه‌های مرکز کندز حضور فزیکی دارند.

با این حال سید محمود دانش سخن‌گوی والی کندز می‌گوید که درمورد تثبیت خسارات وارد شده به مردم، یک کمیسیون ایجاد گردیده و عملاً به کار آغاز نموده است.

سید محمود دانش سخن‌گوی والی کندز
سید محمود دانش سخن‌گوی والی کندز

وی گفت:
"کمیسیون معلومات در مورد خسارات وارد شده به افراد مُلکی و تأسیسات دولتی را جمع آوری می‌نماید و بعداً به مرکز فرستاده می‌شود و حکومت مرکزی در این خصوص اجراآت خواهد کرد."

اما با گذشت زمان روشن خواهد شد که حکومت در خصوص متضرر شدن مردم اجراآت خواهد کرد یا خیر؟

باید یاد آور شد، که سال گذشته نیز در اثر سقوط مرکز کندز به دست طالبان مسلح تعدادی زیاد از دکانداران، تاجران و مالکان منازل خساره مند شده بودند. آنان می‌گویند که تا اکنون از سوی حکومت وحدت ملی در زمینه پرداخت خسارات شان اجراآت صورت نگرفته است.

بر بنیاد گفتۀ‌های فعالان مدنی کندز، تا زمانی‌که مناطق اطراف شهر کندز از حضور فزیکی طالبان مسلح پاکسازی نگردد شهر کندز از حملات احتمالی مخالفان مسلح حکومت رهایی پیدا نخواهد کرد.

اجمل آرین، کندز

XS
SM
MD
LG